Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Een narratieve leergemeenschap voor 2 - 7 jarigen

Laatst bijgewerkt op:

;Het creëren van een leergemeenschap op Basisschool de Wegwijzer waar kinderen in plaats van hun vierde levensjaar,  al vanaf 2 jaar tot het eind van groep 3 op een narratieve werkwijze hun identiteit kunnen vormen en verschillende competenties kunnen ontwikkelen.;Doel Het creëren van een methodiek waarbij kinderen door begeleide inleving en vertelling, een eigen identiteit kunnen ontwikkelen en zowel cognitieve-, motorische- als sociale vaardigheden kunnen opbouwen. Resultaat Verbeterde continuïteit tussen kinderdagverblijf, kleuters en groep 3. Bevordering van identiteitsontwikkeling en verhoogde cognitieve-, motorische- en sociale vaardigheden. Reductie van cognitieve- en taalachterstanden. [1]Werkwijze Onderzoekfase; het in kaart brengen van de huidige situatie op  school en dagverblijf en onderzoek wat de gewenste situatie is. Dit omvat onder andere het doen van (praktijk) onderzoeken, organiseren van sessies met de betrokken partijen, etc. Startfase; het opzetten van een team met partners binnen en buiten het onderwijs waarbij taakomschrijvingen en doelstellingen worden vastgesteld. Ontwerpfase; het experimenteren met verschillende aanpakken, het conceptueel opstellen van dit nog niet bestaande concept en het ontwikkelen van een effectieve aanpak. Implementatiefase; het implementeren en onderwijl aanscherpen van het opgestelde concept op De Wegwijzer in Putten tot de doelstellingen zijn behaald. Reflectiefase; het kritisch bekijken en bespreken van de geïmplementeerde werkwijze en het vaststellen van vervolgdoelen om de werkwijze verder te verbeteren. Publicatie en verspreiding; Via online platformen en vakbladen het concept verspreiden om zo de impact van dit concept uit te breiden naar andere instellingen.