Één Chromebook per leerling in groep 8
Ruim anderhalf jaar geleden begonnen we met 1 Chromebook per leerlingen in mijn groep 8. Een aantal maanden erna volgde de andere groep 8 van onze school en inmiddels breidt het gebruik van Chromebooks zich uit naar de groepen 7. Vier in balans Het vier-in-balans-model laat al zien dat ik hier nog meer één aspect belicht, namelijk de ict-infrastructuur. Dit is het onderdeel waarbij het eenvoudigst in één keer een grote stap gezet kan worden en tegelijk is dit het meest zichtbare onderdeel. Zonder een balans is een investering in de ict-infrastructuur echter waardeloos. Het ict-gebruik is namelijk net zo sterk als de zwakste schakel.

Gelukkig kan ik dan ook zeggen dat deze ontwikkeling niet met de aanschaf van Chromebooks begonnen is. We hebben onze visie geformuleerd, maken al jaren gebruik van Google Apps for Education en we zijn voortdurend bezig met het testen en al dan niet in gebruik nemen van digitaal leermateriaal die aansluit bij onze visie. Onderwijspioniers De samenwerking en mijn leiderschapsrol in deze ontwikkeling hebben een boost gekregen vanuit onderwijspioniers! Samenwerking Wat samenwerking betreft inspireert het netwerk mij enorm. Simon Verwer wees ons er de eerste bijeenkomst al op dat je gewoon een beetje gek bent wanneer je pionier bent en dat dat prima is ;-) Kom ik normaal gesproken nauwelijks collega’s tegen die ook met Chromebooks aan de slag zijn, in dit netwerk ontmoette ik Duncan die met de door hem opgerichte school ‘Villa Nova’ ook bewust voor Chromebooks gekozen heeft. Verder is er in het netwerk of in de netwerken van de deelnemers al snel iemand te vinden die ook met iets soortgelijks bezig is. Zo werd ik in contact gebracht met Valesca die voor werkwoordspelling al een oefenomgeving met instructiefilmpjes ontwikkeld heeft. Een netwerk met veel early adopters dus en waarin het bruist van energie. Naast dit netwerk was ik mentor van de eerste Google Teacher Academy in Nederland. Ook hierdoor zijn de mogelijkheden voor samenwerking toegenomen. Waar ik alleen wel alert op moet blijven is dat ik hulp en samenwerking blijf vragen. Niet alleen om meer gedaan te krijgen, maar ook om op een positieve manier de kennis en ervaringen die ik opdoe te verspreiden. Leiderschap Wat leiderschap betreft heb ik geleerd dat het begint met het leiden van de eigen innovatie. Een moeilijke klus omdat onderwijs met een Chromen randje zo enorm veel mogelijkheden biedt. Van Wim Schwillens, de coach van ons expeditiegroepje, heb ik geleerd dat je in een moestuin niet tegelijk moet beginnen met allerlei verschillende groenten. Dit heeft ertoe geleid dat ik me binnen alle mogelijkheden om op een open of gesloten manier met de Chromebooks aan de slag ben gegaan met één leerlijn, namelijk de leerlijn werkwoordspelling. En hier zijn de eerste resultaten in geboekt, zo vonden de leerlingen werkwoordspelling ineens leuk. Gisteren heb ik de tweede versie getest, maar daarover in een latere blogpost meer.


Een andere les die ik geleerd heb is dat ik me niet moet laten sturen door een Kremlin in mijn hoofd. Natuurlijk zie ik alle voordelen van het werken met Google Apps for Education en Chromebooks, maar anderen mogen die voordelen in hùn tempo verkennen. En de hang naar het bekende zorgt ervoor dat iets nieuws extra goed moet zijn waardoor er een prikkel is om te perfectioneren. Google Apps for Education en Chromebooks Voor degenen die kennis willen maken met Google Apps for Education. Dit is een gratis omgeving waarin je onbeperkte ruimte hebt en waarin gelijktijdig samengewerkt kan worden aan werkstukken, presentaties, knowledge graphs, enzovoort. Verder is videoconfencing, mail, agenda, sites, enz. op een eenvoudige manier geïntegreerd. Daarbij wordt er in de onderwijsversie geen informatie over de gebruikers opgeslagen. Alle instellingen kunnen binnen een overzichtelijke online dashboard ingesteld worden. Het mooie is dat het hierin ook mogelijk is om alle instellingen van de Chromebooks te regelen. Wat normaal op een server moet gebeuren gebeurt op deze manier dus online. Chromebooks zelfs zijn de logische opvolgers voor de inrichting van schoolnetwerken:

Het in gebruik nemen en onderhouden vergt heel weinig inspanning (het lastigste is een goede oplossing voor het wifi-netwerk). De apparaten blijven snel en het opstarten duurt maar zo’n 10 seconden. Verder komen updates ongemerkt binnen, kunnen er vanuit het dashboard apps ‘geïnstalleerd’ worden en zijn de apparaten veilig van zichzelf waardoor geen virusscanner nodig is.;None;None