Een actieve start met het LOF
Aan de slag met het Lerarenontwikkelfonds . Rian Pot, Paus Joannes.Op weg naar “de Uitpluizerij” m.b.v. een portal op de Paus Joannes. Voor mij dit jaar het eerste jaar subsidie van het lerarenontwikkelfonds. Hoe kwam ik hier? De laatste jaren ben ik me gaan verdiepen in meer- en hoogbegaafdheid. Dankzij Keender was er ook de mogelijkheid me hier verder in te verdiepen. Inmiddels ben ik dan ook in het bezit van het diploma: “specialist begaafdheid en excellentie”. Een studie die me naast heel veel theoretische en praktische kennis ook heel veel persoonlijke ontwikkeling heeft opgeleverd. Mede dankzij de studie en onze directeur, Leon Klaczynski, heb ik dan ook de stap genomen om een plan in te sturen bij het lerarenontwikkelfonds. Wilt u uitgebreid meer over dit plan weten, dan is dit gehele plan of juist een korte pitch na te lezen op deze site. Op dit moment zijn we al intensief bezig met de uitvoering van dit plan. Samen met collega Chantal Eijsink ben ik bezig met het opzetten van “de Uitpluizerij”. Hier krijgen meer- en hoogbegaafde kinderen een passend leeraanbod op gepaste wijze. Dit aanbod is vanuit mijn actie onderzoek ontwikkeld voor deze kinderen en is zeer positief uit de enquêtes gekomen die is afgenomen bij ouders, kinderen en leerkrachten. De inhoudelijke kant van de lessen is in ons team nu al twee jaar een terugkerend onderwerp op onze studiedagen, omdat we deze manier van lesgeven ook willen uitbreiden naar de klassen zelf. Ik kan u heel kort een indruk geven van de inhoud. De kinderen werken aan een eigen leerwens. Onderzoek toont aan dat juist deze doelgroep hulp nodig heeft bij o.a. het leren leren, plannen, samenwerken, eigenaarschap nemen, doorzetten en motiveren. Door te werken vanuit een eigen leerwens ervaar ik een enorme motivatie en inzet bij deze leerlingen, ik heb daar de afgelopen twee jaar echt van mogen genieten. Door met de kinderen de stappen te doorlopen die Chantal en ik hebben ontwikkeld (op basis van de creatiespiraal van Marinus Knoope) hebben kinderen een hulpmiddel om gericht aan de slag te gaan met de leerwens en heeft de leerkracht ook een houvast in deze nieuwe lessituatie. Kinderen leren nu echt plannen, doorzetten en actief te leren tijdens het nemen van deze stappen. Binnenkort houden Chantal en ik dan ook een presentatie over kindgesprekken/ kindgericht werken op onze school waarbij de leerkrachten het leerproces van het kind gaan ervaren. De leerkrachten doorlopen de 5 stappen tijdens een studiedag. Wat is jouw leerwens deze studiedag en hoe wil je deze behalen en presenteren? We laten tijdens deze dag zien dat je kunt kiezen voor een passende balans tussen leerkracht gestuurd werken en werken vanuit de leerwens van een persoon binnen een gegeven kader die bij jou als leerkracht past. Heel benieuwd hoe dit verder gaat. Ook zijn we nu al intensief bezig met de ICT kant van mijn LOF aanvraag. Het gehele lesaanbod zal namelijk binnenkort gaan lopen via een Portal. In ons geval zal dat portal allereerst aangeboden worden aan de kinderen van de Uitpluizerij. Zij kiezen hierop de workshops die ze gaan volgen, plaatsen hierop blogs en filmpjes en kunnen informatie uitwisselen met andere leerlingen en leerkrachten. Ouders krijgen natuurlijk ook rechten om hier op mee te kijken en kinderen beslissen zelf wat er openbaar komt te staan. Natuurlijk is dit nog maar een tipje van de sluier. Maar we hebben dan ook nog twee jaar om te ontwikkelen! Op dit moment hebben Chantal en ik de opzet gemaakt van de “voorkant” van de portal. Wat zien de kinderen, wat kiezen de kinderen? Welke kopjes komen er? Wat mag er openbaar? Aan de “achterkant” werken mensen die doen wat wij niet kunnen. Deze mensen zijn in staat de infrastructuur zo aan te leggen dat wij er mee verder kunnen werken. De ICT helpdeskmedewerkers van onze stichting zijn hier al actief mee bezig. Uiteindelijk, vandaar dit lange termijn plan, gaan we dit portal voor alle kinderen op onze school inzetten. Daarnaast zou ik ook graag leerkrachten/ scholen helpen om een passend aanbod te ontwikkelen voor deze kinderen. Een aanbod dat gericht is op de leerbehoeften van deze kinderen. Bij de keuze op het portal kiest een kind dan uit een kader waar hij/ zij een leerwens gaat onderzoeken en is er ook duidelijk zichtbaar op het portal een tweede doel. De oefenpunten voor deze leerlingen kunnen dan gericht gekozen worden (plannen/ samenwerken/ leren leren/ doorzetten/ motivatie enz.). Een voorbeeld: ik kies voor het kader muziek, keuze uit gitaar/ blokfluit/ dwarsfluit/ piano en als oefendoel kies ik plannen. Zo kiest een kind echt gericht een ontwikkelingsmogelijkheid. Misschien zijn er ook scholen die al een heel mooi aanbod hebben? Die scholen nodig ik dan ook uit om mee te gaan draaien op het portal als ze hier interesse in hebben. Kinderen kunnen dan Keenderbreed kiezen wat bij ze past/ wat ze nodig hebben. Hoe mooi zou het zijn als we Keenderbreed een portal hebben! Waarbij ik heel gericht de visie en het aanbod wat betreft de meer- en hoogbegaafdheid mag creëren met mensen die hier ook veel interesse in hebben! Ik verheug me op de mogelijkheden van de komende jaren! Mocht u interesse hebben of meer willen weten, dan kunt u ook altijd even contact met me opnemen via r.pot@pausjoannes.com Ik wens u allen een ondernemend, prettig schooljaar! Groetjes, Rian Pot ;None;None