Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Doorlopende leerroutes rekenen PO VO

Laatst bijgewerkt op:

Jaarlijks krijgt het Fioretti College veel leerlingen binnen van omliggende scholen met een grote achterstand voor rekenen. Vooral bij de leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg is het opvallend dat leerlingen blijven steken op niveau groep 4/5 basisschool.  Hierdoor is er weinig aansluiting met het rekenen op het vmbo.;Jaarlijks krijgt het Fioretti College veel leerlingen binnen van omliggende scholen met een grote achterstand voor rekenen. Vooral bij de leerlingen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg is het opvallend dat leerlingen blijven steken op niveau groep 4/5 basisschool. Hierdoor is er weinig aansluiting met het rekenen op het vmbo.;Doel: Met behulp van Passende Perspectieven leerlingen vanaf groep 6/7 (PO) op hun eigen leerroute laten rekenen. Passende perspectieven ondersteunt scholen in primair en voortgezet onderwijs bij het vormgeven van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voor rekenen. Met de juiste inhoudelijke keuzes en hulpmiddelen zorg je dat leerlingen hun capaciteiten beter kunnen benutten. Door het gebruik van leerroutes met relevante doelen ligt de focus op wat leerlingen wél kunnen en is meer maatwerk mogelijk. Methode: 1. Onderzoeksfase: Onderzoek doen binnen het PO naar een bruikbare analyse en werkwijze om leerlingen op het juiste tijdstip op de juiste leerroute (Passende Perspectieven/ERWD protocol/syllabus referentiekader rekenen) te plaatsen en dit vertalen naar een bruikbaar format voor het PO. 2. Ontwikkelfase: Ontwerpen van een format voor het PO én VO aan de hand van het ERWD protocol / passende perspectieven als hulpmiddel voor leerkrachten om binnen de rekenles leerlingen op de juiste leerroute te laten rekenen. 3. Toepassingsfase: Aansluiting leerroutes PO VO in kaart brengen, overdracht vastleggen en bekijken op welke wijze de doorlopende leerroute binnen het PO VO opgepakt kan worden. Ook continuering van de didactiek, het toepassen van de drie modellen uit het ERWD protocol, in kaart brengen.