Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Doorlopende leerlijn Robotica binnen het vak ITTL

Laatst bijgewerkt op:

;De Grotius-mavo biedt een Media & Design-profiel aan met het extra vak ITTL (informatietechnologie theoretische leerweg). De verwachting is dat robotica richting 2025 in alle sectoren een grote rol gaat spelen. Om het vak ITTL toekomstbestendig en beroepsgerichter te maken moet robotica een grote plek krijgen binnen het keuzevak ITTL;De Grotius-mavo biedt het extra vak ITTL in de bovenbouw en in de onderbouw het vak informatietechnologie (IT) aan. Het doel van mijn project is om het lesprogramma van het vak ITTL en het vak IT beter te laten aansluiten op het basisonderwijs (hebben al meer kennis van programmeren), toekomstbestendig en beroepsgerichter te maken door een doorlopende leer- en ontdeklijn robotica te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Het ontwikkelen van de 11 competenties van de 21 -eeuwse vaardigheden staat hierbij ook centraal. Deze modulair opgezette leerlijn dient d.m.v. concrete opdrachten verbonden te zijn met het laten zien en ervaren van de mogelijkheden van robotica. Door deze aanpak krijgen mijn leerlingen een beter beeld op toekomstige beroepen en de mogelijkheden in het vervolgonderwijs.  De ambitie is om deze aanpak te delen met 3 tot 5 andere scholen. Werkwijze  Voor leerjaar 1 ontwikkel en test ik de module oriëntatie op robotica (2 klassen) en voor leerjaar 2 de module robotica in de praktijk met praktijkopdrachten buiten het Grotius College (2 klassen). In projectjaar 2 wordt voor leerjaar 3 en 4 de module specialisatie robotica ontwikkeld en getest.  De andere modules worden doorontwikkeld (4 klassen) en er wordt een blauwdruk opgeleverd.