Doorlopende leerlijn rekenen PO-VO
Mijn naam is Esther van Dooren, docent op het Fioretti College in Veghel. Van huis uit ben ik docent biologie, mens & natuur en wiskunde. Momenteel geef ik naast rekenen aan alle basisberoepsklassen van leerjaar 1 t/m 3 ook remedial teaching aan ERWD-leerlingen.
Sinds de invoering van de rekentoets ben ik me gaan specialiseren in rekenen en rekenproblematieken. Opvallend is dat er veel leerlingen met een rekenachterstand op de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg van het VMBO komen. Doordat ze blijven steken op niveau 4/5 van de basisschool is er weinig aansluiting met het rekenen op het vmbo. Tijdens mijn zoektocht naar een manier om de rekenachterstand te verkleinen kwam ik in aanraking met Passende Perspectieven. Passende perspectieven ondersteunt scholen in primair en voortgezet onderwijs bij het vormgeven van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voor rekenen. Met de juiste inhoudelijke keuzes en hulpmiddelen zorg je dat leerlingen hun capaciteiten beter kunnen benutten. Met dit middel in handen kwam de onderzoeker in mij naar boven, hoe gaaf zou het zijn wanneer ik met een primair onderwijsschool samen zou kunnen werken om te kijken of de aansluiting PO VO verbeterd kan worden? Gelijktijdig kwam ook wel het aspect 'tijd' naar boven. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een aanvraag bij het LOF ingediend. Wat heb ik nodig om dit te realiseren? Een participerende PO school, kennis over Passende Perspectieven, inzicht krijgen in de verschillende leerroutes ten opzichte van de referentieniveaus 2F, 2ER, 2A en 2AER. Verder hoop ik veel te leren van de samenwerking met de PO school, de coach en dat andere leraren kritisch meekijken en dat we elkaar kunnen helpen met tips om het ontwikkelproces verder te stimuleren en te implementeren.;None;None