Doorlopende leerlijn
;De Pionier Pieter Engels gaat op het Kandinksy College aan de slag met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn 'onderzoekend leren'. Omdat deze manier van lesgeven nieuw is voor de docenten zullen projecten zorgvuldig doorgesproken en geëvalueerd worden. Bekijk hier het filmpje van deze Pionier!
Interview januari 2014Wat heeft Onderwijs Pioniers je tot nu toe gebracht?Onderwijs Pioniers heeft meer richting en vaart in ons project gebracht. De opdrachten geven een goede impuls, en prikkelen onze creativiteit. Welke ruimte ervaar je om aan je missie te werken en hoe gebruik je die?Ruimte moet je zoeken. Eenmaal gevonden blijkt er veel meer mogelijk dan op voorhand gedacht. Er is weer nieuwe ruimte gecreëerd. Mensen zijn enthousiast, geïnteresseerd en bereid mee te werken (zeker als je vertelt dat je een onderwijspionier bent). Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Binnen school is de 'universum'-groep de inner circle (= pioniersgroep). Daaromheen zit een groep uitvoerende doenten die lessen geven die binnen ons project passen. Daarbuiten zijn alle bèta-docenten partner, omdat zij invloed hebben op en van ons project. Verder is er interesse van alfa- en gamma-docenten om een vergelijkbare leerlijn op te zetten. Buiten school is het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit onze partner. Hoe zet je die samenwerkingspartners in?Binnen school geven en krijgen we feedback. Met medewerkers van het Wetenschapsknooppunt RU organiseren we een bijeenkomst die door mensen van binnen en buitenschool bezocht kan worden. Hoe zien anderen jou als pionier?Binnen school wordt er met interesse naar onze vorderingen gekeken. Het idee van een vakoverstijgende doorlopende leerlijn wordt mogelijk bij andere vakclusters overgenomen. In promotieactiviteiten wordt regelmatig vermeld dat onze school maar liefst twee Onderwijs Pionierstoelages heeft ontvangen. Dit geeft een (terecht) beeld van een ondernemende school. Hoe sta jij er over een jaar voor als pionier?Over een jaar is onze doorlopende leerlijn grotendeels geïmplementeerd en kunnen we de eerste evaluatie houden. In de andere vakclusters zal een begin gemaakt zijn met een vakoverstijgende leerlijn en onze expertise zal daarbij worden ingezet. Ons voorbeeld heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe onderwijspioniers bij ons op school aan het werk zijn. Geen idee met wat voor project, maar zeker vernieuwend en vooruitstrevend.;