Door ‘programmeren’ naar zelfsturend leren!
Twaalf docenten ontwikkelen onderwijs (voor leerjaar 1 en 2 = 675 leerlingen) waarin computational thinking een belangrijke rol speelt in het gepersonaliseerde curriculum. Dit doen zij voor hun eigen ontwikkeling, maar ook omdat de leerling het verdient te worden voorbereid op de maatschappij van 2032, waarin CT-vaardigheden steeds belangrijker worden.;Docenten ontwikkelen onderwijs (voor leerjaar 1 en 2 ) waarin computational thinking een belangrijke rol speelt in het gepersonaliseerde curriculum. Dit doen zij voor hun eigen ontwikkeling, maar ook omdat de leerling het verdient te worden voorbereid op de maatschappij van 2032, waarin CT-vaardigheden steeds belangrijker worden.;Sinds de toekenning van de LOF – subsidie voor LOF15-0485 zijn wij op school druk bezig om leerlingen eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Motivatie en zelfregulatie staan centraal. We bieden theorievakken én beeldende vorming aan op ieders niveau en tempo en werken daarnaast ongeveer 8 uur per week aan vakoverstijgende projecten. Dit alles doen we om leerlingen op te leiden voor de samenleving van de toekomst. Computational thinking (CT) wordt steeds belangrijker in de maatschappij. Leerlingen moeten probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen. Wij als docenten van LOF15-0485 vinden dat we hiermee aan de slag moeten. Binnen ons LOF-team waarin wij bouwen aan ons onderwijs, zijn er docenten opgestaan die graag aan de slag willen met ‘CT-onderwijs’. Onze LOF-aanvraag bestaat uit twee delen: 1. Professionalisering van docenten 2. Ontwikkelen: a. Computational thinking koppelen aan projecten b. Wekelijkse lessen computational thinking voor leerjaar 1 + in elke projectweek lessen voor leerjaar 2. c. Formatief toetsen van computational thinking Dit alles doen wij om onszelf te ontwikkelen en om leerlingen vaardigheden te leren die zij nodig hebben voor de toekomst. Daarnaast moeten wij ons als school, een echte VMBO-school, profileren in de omgeving.