Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Door lezen een kritische denker worden

Laatst bijgewerkt op:

Vandaag mocht ik vervangen in groep 7/8. Vanwege het thema 'duurzaamheid' las ik met de leerlingen een tekst over de voor- en nadelen van duurzame energie. Ik modelleerde de eerste alinea waarin stond dat duurzame energie niet alleen maar rozengeur en maneschijn is! Na het lezen van de tekst vroeg ik de leerlingen welk voordeel voor hen het zwaarst weegt.  De een vond het grootste voordeel dat die energie uit onuitputtelijke bronnen komt,  waardoor er minder CO2 uitstoot is. De ozonlaag zal zo minder worden aangetast.  Een ander vond het belangrijkst dat elk land zelf duurzame energie kan opwekken zodat er niet meer geïmporteerd hoeft te worden uit andere landen. Wat wisten de leerlingen er veel van en wat konden ze hun mening goed geven en onderbouwen! Ik was onder de indruk. Vervolgens liet ik ze in tweetallen een nadeel kiezen en daarvoor één of meer  oplossing(en) bedenken. Veel leerlingen waren geraakt door het dierenleed: jaarlijks vinden ruim 20.000 vogels de dood omdat ze in windmolens vliegen. Ze bedachten en tekenden windmolens met luchtdoorlatende doorzichtige netten of ontwierpen windmolens met een noodstop voor als iets de wieken raakt of een vogelwerende piep. Anderen dachten na over de hoge opstartkosten van duurzame energie.  Ze stelden voor om zonnepanelen alleen nog te fabriceren van gerecycled materiaal en zo de kosten omlaag te brengen of om de fabrieken te laten draaien op zelfopgewekte windenergie. Eén tweetal bedacht dat er een belastingkorting zou moeten komen voor huishoudens die over willen gaan op duurzame energie,  zodat het uitgespaarde geld geïnvesteerd kon worden in de dure aanschaf van b.v. zonnepanelen. Wat een heerlijke les,  de tijd vloog voorbij. De kinderen dachten kritisch na,  ze analyseerden, evalueerden en creëerden. En dan te bedenken dat de leerlingen van deze groep in een enquête laatst invulden dat ze nauwelijks nog aan begrijpend lezen deden. ....;None;None