Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Doelgericht rekenen

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Nicole Hasselerharm. Ik ben bijna 20 jaar werkzaam in het basisonderwijs, op basisschool Paulus in Enschede. In die jaren ben ik leerkracht geweest in de onder-, midden- en bovenbouw. Dit jaar voor het eerst leerkracht van groep 4. Een aantal jaar geleden zagen wij bij ons op school veel kinderen die moeite hadden met rekenen en (hierdoor) erg onzeker waren over hun rekenvaardigheid. Dit maakte dat de motivatie voor het rekenen steeds minder werd. Na enige analyse kwamen wij tot de conclusie dat de manier waarop de rekenmethode is opgebouwd, ervoor zorgde dat er eigenlijk te weinig oefentijd was voor de kinderen om zich rekenvaardigheden eigen te maken. Met als gevolg dat hiaat na hiaat opgestapeld werd. Hierdoor moesten rekenbewerkingen steeds weer opnieuw uitgelegd worden. We zijn tot de conclusie gekomen dat wij het anders wilden. Maar hoe dan? Onze uitgangspunten werden: vaardigheid bij de kinderen, voldoende oefentijd, voldoende motivatie, altijd kunnen aansluiten bij de beginsituatie van de leerlingen. Vragen die boven kwamen drijven waren o.a. :

  • Wat hebben ze nodig, instructie of oefening; concreet of abstract?
  • Welke bewerkingen volgen logisch op elkaar?
  • Hoe bepaal ik de beginsituatie?
  • Wat doe ik met kinderen die op een veel lager niveau functioneren?
  • Houd ik de leerlijn vast die de methode aangeeft of durf ik leerjaaroverstijgende keuzes te maken?
  • Hoe leg ik het vast?
  • Hoe leg ik het uit?
  • E.t.c.

De eerste stap die we gemaakt hebben is het clusteren van de rekendomeinen. Hierdoor kan er op meerdere dagen achter elkaar geoefend worden aan hetzelfde domein. Dit heeft als effect dat er meer leerlingen gaan begrijpen waar ze mee bezig zijn. We hebben al gezien dat de motivatie hierdoor groter wordt bij veel leerlingen. Op dit moment zitten wij nog vol in het proces en is het een uitdaging om alles goed op rit te krijgen. Mijn initiatief is gericht om het verbeteren van ons rekenonderwijs. Ik hoop in contact te komen met anderen om zo idee├źn te kunnen uitwisselen en van elkaar te kunnen leren!;None;None