Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

doelbewust motiveren zonder groepsplan

Laatst bijgewerkt op:

;Twee basisscholen gaan samenwerken aan groepsplanloze basisschool. Adviezen van de PO-raad en inspectie worden ontdekt, onderzocht en ontworpen. Motivatie, betrekken van leerlingen, leergesprekken, eigenaarschap, datamuren, doelstellingen, metacognitie, portfolio's en succescriteria zijn kernwoorden. In 5 pilotgroepen wordt er in PLG's samengewerkt om vervolgens als een olievlek over beide scholen te verspreiden.;Doel is om zonder groepsplannen toch doelbewust de ontwikkeling en groei van de leerlingen én leerkrachten in kaart te brengen en deze te gebruiken om zo leerlingen en leerkrachten te motiveren om nog meer uit het leren te halen. Binnen ons bestuur gaan 2 pilotbasisscholen komend jaar met 5 groepen proefdraaien. De leerkrachten van deze groepen gaan binnen PLG's samenwerken en hun ervaringen delen. De nascholing die hierbij hoort zal zowel op teamniveau zijn, als op pilotniveau. Achterin de groepen komen 2 borden te hangen. Kinderen maken doen vooral een nulmeting en op basis van de uitkomst hiervan worden ze ingedeeld in 3 subgroepen. Deze 3 subgroepen krijgen ieder hun eigen doelen. Uit de nulmeting komt per doel: beheersing, gedeeltelijke beheersing en onvoldoende beheersing. Zo weten de kinderen waar ze zelf staan en waar nog extra oefening nodig is. Aan de doelen worden succescriteria gekoppeld. Kinderen krijgen in hun portfolio een individueel overzicht van de succescriteria en kunnen zo zelf onderzoeken wat hun volgende stap is. Ook de leerkracht werkt voor zichzelf met succescriteria. Waar wil hij/zij naar toe en waar staat hij/zij nu? Op basis daarvan kan ook een goede match gevonden worden met de collega pilotschool.