Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

doeJAding - hoe staat het er voor?

Laatst bijgewerkt op:

Hoe gaaf is het om te zien dat iedere week een (grote) groep leerlingen vol enthousiasme hun eigen onderwijs aan het maken is! We zijn nu zo’n 3 maanden bezig en dat wat wij voor ogen hadden, begint nu vorm te krijgen. Leerlingen die aan de slag gaan met (zelf gekozen, betekenisvolle) grote opdrachten, tegen problemen aanlopen, op zoek gaan naar oplossingen, van elkaar leren en creatief proberen te denken. Docenten die meer een coachende rol aannemen dan een leidinggevende rol waarin zij de expert zijn. Maar ook docenten en leerlingen die worstelen met deze onderwijsvorm. Onze insteek van iedere module was om de leerlingen in eerste instantie de ruimte en mogelijkheid te geven om aan eigen gekozen opdrachten te werken. Daarnaast was er een aanbod van door ons ontwikkelde opdrachten. Op deze manier zijn wij dan ook met de modules gestart en bij iedere module is dit verschillend uitgepakt. Dans heeft er voor gekozen om als groep op te trekken. Zij werken toe naar een dansvoorstelling, met verschillende dansstijlen, welke tijdens de open avond opgevoerd zal worden. De choreografie is in hun eigen handen en zij hebben zelf het contact met de module soundlab gezocht om een remix te maken van hun gekozen nummers. Voor de project dag hebben zij zelf een workshop geregeld bij Global Dance Centre in Amsterdam, wat voor hen echt een vette ervaring was. Bij Creatief heeft een groot deel van de groep zich in eerste instantie gestort op het project lockerart, waarbij zij onze kluisjes wilden gaan beschilderen met eigen bedachte ontwerpen. Hun plan hebben zij gepresenteerd aan de directeur, welke enthousiast was, maar door praktische bezwaren is het project (nog) niet van de grond gekomen. De focus ligt nu op muren in het gebouw in plaats van de kluisjes. Daarnaast is een groepje, in opdracht van de Jamin bezig met een mega grote blauwe ‘snoep’ dolfijn te maken van papier mache. Ook is er een meisje haar eigen Manga strip aan het schrijven/tekenen en ontwerpt een groepje eigen kleding. Voor de projectdag hebben zij zelf hun eigen graffiti workshop geregeld, welke een enorm succes was. Waar de docent Drama hoopte met de groep het toneel op te gaan, besloot de groep juist om een zombiefilm te gaan maken. Van script schrijven tot een rol spelen en de visagie tot filmmontage. Iedere leerling kan zijn of haar rol nemen in dit project. Tegelijkertijd heeft de groep zich een ontzettende grote en complexe opdracht toebedeeld, waar de onderlinge afhankelijkheid heel hoog is. Afspraken worden niet altijd nagekomen, waardoor het project vertraging oploopt en de succeservaring voor de groep niet heel hoog is. Of juist wel, mag iets wat compleet mis loopt ook een succes zijn? Levert het daaropvolgende groepsgesprek dusdanig veel op dat je juist kan spreken van een hoog leerrendement. Allemaal mooie vragen waar wij met elkaar over van gedachte zullen gaan wisselen tijdens de evaluatie. Soundlab leek een vroege dood te gaan sterven door ziekte van de betreffende docent. Uiteindelijk hebben wij besloten om een deel van de leerlingen onder te brengen bij de andere modules en de leerlingen die een duidelijk doel voor ogen hadden verder te laten werken in de module. Een groep heeft, na onderzoek, het verzoek ingediend om een dj set aan te schaffen en zijn aan het uitzoeken hoe zij kunnen mixen of misschien wel hun eigen track kunnen maken. Daarnaast is een leerling zichzelf pianospelen aan het aanleren. Onverstoord werkt zij iedere week met een laptop en de piano aan een nummer van John Legend. Bij koken gebeurt er iedere week wat anders. Het is de leerlingen nog niet gelukt om echt hun eigen route te kiezen, maar binnen de aangeboden opdrachten zijn zij wel steeds zelf aan zet. Daarnaast regelen zij allemaal zelf een maatschappelijke stage bij een verzorgingstehuis in de regio en spelen zij deze week tijdens de projectdag ‘Masterchef’. ‘Chefs nog 15 minuten!’ De jongens en meiden van sport verzorgen iedere week, bij toerbeurt, in tweetallen, een workshop of sportactiviteit. Trampolinespringen, mountainbiken, karate, volleybal, noem het maar op. Zelf zoeken zij het contact met een instructeur en verzorgen de gehele middag. Bij robotica/techniek/games en programmeren zie je van alles.  Dit is echt een makerspace of fablab waar allerlei verschillende moderne en klassieke techniek vormen samen komen. Houtbewerking, elektronica, drones, robots, games maken, noem het maar op! Volgens het LOF principe groot denken, maar klein beginnen, hebben wij er voor gekozen om, in wat voor vorm dan ook, de beoordeling voorlopig achterwege te laten. De komende periode willen wij gebruiken om met de leerlingen de eerste maanden te evalueren en met elkaar na te denken over de vorm van beoordeling waar wij mee willen werken. Deze zou dan in de tweede ronde of volgend schooljaar ingevoerd kunnen worden.;None;None