doeJAding (bijna) van start!
Na een jaar lang met elkaar gewerkt te hebben aan een nieuw innoverend vak zullen wij deze week van start gaan met doeJAding! Op maandag middag tijdens het 6e, 7e en 8e uur zullen al onze leerlingen uit klas 1 en 2 tl aan hun gekozen module werken. De modules waaruit zij hebben kunnen kiezen zijn: Dans, Drama, Koken, Creatief, Sport, Soundlab en Robotica/Games/Programmeren/Techniek. Daarin werken zij niet volgens een, door ons, vooraf geschreven programma. Nee, zij bepalen zelf wat zij willen gaan maken en gaan zelf actief opzoek naar de benodigde kennis. Indien nodig zijn er ook door ons geschreven, grote, betekenisvolle opdrachten, maar de leerling is en blijft eigenaar van zijn/haar leerproces. In al onze handeling zal dit centraal moeten staan en nu al, voordat wij begonnen zijn, zie ik hier mooie voorbeelden van. Zo hebben wij besloten om niet zelf al allerlei machines en materialen aan te schaffen, maar dit te doen op de behoefte die bij de leerlingen gedurende het proces ontstaan. Het verkregen budget voor de module Soundlab om dj-set's aan te schaffen hebben wij niet zelf uitgegeven maar komt beschikbaar voor deze groep leerlingen. Zij gaan zelf uitzoeken wat zij nodig hebben. Ook zijn de excursies voor het vak doeJAding niet door ons vooraf georganiseerd, maar komt het beschikbare budget ten goede van de groep leerlingen en mogen zij zelf gaan bepalen wat zij hiermee gaan doen. Ik ben zo benieuwd hoe dit alles in de praktijk zal gaan werken en waar wij over een aantal maanden met onze leerlingen staan. Het is namelijk niet makkelijk voor een groep docenten om de controle (helemaal) los te laten en binnen je vak veel meer als coach te fungeren in plaats van als expert. Het is ons in ieder geval gelukt om met elkaar in dezelfde mindset te komen en daar ben ik super trots op! doeJAding!;None;None