Digitale methodes in het PrO
;
Leerlingen in het praktijkonderwijs leren over het algemeen het beste in de praktijk, dat is bekend. Niet met hun neus in de boeken, maar met hun handen in het stof.
Ik ben Niels Wijnhoud, docent op het Praktijkonderwijs. Dat betekent dat ik les geef aan leerlingen met een leerachterstand. Aan deze leerlingen geef ik het praktijkvak detailhandel.
Dus: praktijkles op het praktijkonderwijs. Dan naar mijn praktijkles: detailhandel. Daar werken we met afdelingen, net als in de winkel. Een groep van 7 à 8 leerlingen, verdeeld over gemiddeld 5 afdelingen.
Op elke afdeling doet de leerling een andere praktijkhandeling. Denk hierbij aan werken met de kassa, het opvouwen en ophangen van kleding of het inpakken van een cadeautje.
Natuurlijk kan ik alle praktijkopdrachten voordoen. Maar als ik dat bij de eerste leerling doe, staan er 7 te wachten. En wachten… tja, dat doe ik zelf ook niet graag. Stel je voor dat je leerling 8 bent! Dan is de halve les voorbij voor je aan het werk bent. En raad eens wat leerlingen in het praktijkonderwijs gaan doen als ze wachten, niets te doen hebben. Inderdaad, ze gaan zich vervelen! En daar wordt het niet gezelliger op.
Een jaar of 7 geleden bedachten wij dat fotokaarten ons konden helpen. Foto’s maken van de handelingen en daar een klein beetje tekst bij zetten. Maar hiermee konden we nog niet voldoen aan de vraag van de leerlingen.
Wat is dan de oplossing? FLIPPING THE CLASSROOM! Geweldige term, geweldig effect!
Speciaal voor mijn praktijkles heb ik iBooks gemaakt. Leerlingen kijken op de iPad wat ze moeten doen en afhankelijk van de afdeling krijgen ze instructie middels filmpjes, foto’s en/of tekst. Ze kijken en lezen in hun eigen tempo en als ze het niet snappen? Dan kijken en lezen ze nog een keer! Natuurlijk zijn er leerlingen die mijn hulp nog nodig hebben, maar ik assisteer alleen de leerlingen die het ECHT nodig hebben.
Wat heeft het OnderwijsPioniersTraject dan gebracht? In de eerste helft van dit schooljaar heb ik de iBooks voor mijn praktijkvak geperfectioneerd en momenteel ben ik bezig met het maken van een iBook in samenwerking met mijn collega die Zorg en Welzijn geeft.
Zij is ook ontzettend enthousiast en dat is een van de wijze lessen van mijn OnderwijsPioniersTraject: mijn succes delen. Dat heeft onder andere te maken gehad met de Pioniersdagen waarop mijn teamleider is meegekomen. Hij heeft hier gezien wat mijn project écht inhoudt en zijn ogen zijn geopend met betrekking tot het creëren van mogelijkheden. Mogelijkheden voor mij om mijn project beter neer te zetten.
Ik heb een olievlek-effect in gang gezet door met 1 andere collega een nieuwe methode te gaan maken voor haar praktijkvak. Ik merk wat voor energie ik daar zelf van krijg, dus wie weet hoeveel ik de komende tijd aan het ontwikkelen ben…
Nog even en heel Praktijkonderwijs Schijndel werkt met de iPad!
;