Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Digitale escaperoom in de les Frans

Laatst bijgewerkt op:

;Tijdens deze les(sen) werken leerlingen samen aan hetzelfde doel: de digitale escaperoom verlaten. Om de verschillende stappen te kunnen doorlopen moeten ze met behulp van een intercultureel relevant literatuur thema (in dit geval  le Petit Prince van A. de Saint-Expury) allerlei raadsels en andere creatieve opdrachten in het Frans doen.;Het doel van dit initiatief is om het creatief denken te stimuleren in een andere vreemde taal, namelijk het Frans. Doordat de leerlingen samen moeten werken, wordt die creativiteit extra bevorderd en kunnen zowel de goed, als de zwakke leerlingen van elkaar leren. Door ze ook nog in de vreemde taal te laten communiceren, verhoog je ook nog eens de taalvaardigheid. Via de Franstalige 3 D  TeCola omgeving van Arcadia en in de virtuele 3D escaperooms van Quest 2030 worden in leerling teams,(= peer education) ook vragensets in quizvorm over de diepere inhoud van Le Petite Prince bediscussieerd.  De werkwijze is als volgt: De docent laat eerst de leerlingen literatuur doornemen waarin veel voorbeelden staan van creatief denken (in ons geval lezen we het filosofisch boekje Le petit prince), vervolgens bespreekt hij/zij samen met de leerlingen hoe een escaperoom werkt, wat een goede tactiek kan zijn en treft hij/zij de verder voorbereidingen die nodig zijn. Tenslotte gaan de leerlingen tijdens een lesuur  proberen virtueel te ontsnappen uit de Escaperoom door in kleine groepjes samen te werken en opdrachten in de Franse Taal uit te voeren rond de inhoud van Le Petite Prince.