Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Digitaal Verhalend Leren

Laatst bijgewerkt op:

;Oude verhalen, persoonlijke vorming, leerstof en innovatief onderwijs via moderne middelen, kan dat samen gaan? Inspireren, verwonderen, aanzetten tot kritisch reflecteren vormen de ingrediënten van de lessen godsdienst/levensbeschouwing op het Kalsbeek College. Toch denken wij als docenten dat er m.b.v. moderne media nieuwe kansen liggen om de betekenisgeving meer ruimte te kunnen bieden. In het meer inzetten van vaardigheden (van de 21ste eeuw) binnen de lessen godsdienst zien wij mogelijkheden om leerlingen actiever te betrekken bij het proces van betekenisgeving. Via het format Digitaal Verhalend Leren gaan leerlingen actief en vooral samenwerkend met de leerstof aan de slag.  De leerling wordt via het proces van co-creatie nog meer uitgedaagd om met de kennis aan de slag te gaan. Het idee van ons project is: leerlingen gaan leerstof via samenwerken, creativiteit, kritisch denken en digitale toepassingen ombuigen en verwerken tot digitale verhalen die zij met anderen kunnen delen. Doordat verhalen vertellen en leren nauw met elkaar verbonden zijn via het proces van betekenisgeven, past dit goed bij de doelstelling van het vak en binnen het schoolplan wat inzet op brede vorming. De ondertitel van ons project is daarom: We create, We learn! In de komende maanden willen we op het Kalsbeek College verkennen in hoeverre Digitaal Verhalend Leren kan bijdragen aan het proces van betekenisgeving en vorming. Ook willen we ontdekken of de inzet op vaardigheden resulteert in een meer actief participerende leerling. Een oud verhaal in een nieuw jasje? Wie zal het zeggen...;