Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Dichter bij de leerling: Vakoverstijgend werken bij Nederlands vwo-bovenbouw

Laatst bijgewerkt op:

Je bent een leerling en je moet voor bijna al je vakken een PO schrijven. Bij aardrijkskunde over het klimaatvraagstuk. En voor Nederlands moet je betogen schrijven. Wat heb je eraan om weer een betoog te schrijven over een onderwerp dat de docent bedenkt? Je ziet de zin er niet van en bovendien kost het veel tijd. Kan het een niet met het ander gecombineerd worden? Ik ben een docent Nederlands die het onderwijs voor elke leerling aantrekkelijk en zinvol wil maken. Een leerling zal gemotiveerder werken als hij betekenisvol bezig kan zijn. Niet de docent bepaalt waar een leerling een betoog over kan schrijven, maar de leerling neemt het initiatief door te schrijven aan de PO’s voor vakken die hij heeft gekozen. In ieder PO bestaat het laatste hoofdstuk uit een conclusie, eigenlijk gewoon een betoog. Het is toch mooi als dit laatste hoofdstuk niet meer “conclusie” heet maar een spannende titel meekrijgt en als de opbouw vloeiend en helder is. De winst voor de leerling: bij aardrijkskunde werkt hij aan Nederlands en bij Nederlands werkt hij aan aardrijkskunde. De winst voor de docent Nederlands: hij heeft leerlingen die gemotiveerd aan het schrijven zijn. De winst voor de docent aardrijkskunde: hij leest goed leesbare PO’s waarin een leerling een mooi betoog kan opzetten. Bruikbaar voor alle themavakken. Niet zomaar een project, maar duurzaam vakoverstijgend werken bij Nederlands!;None;None