Design-Based Learning in combinatie met Fabschool
Met Design-Based Learning collega's begeleiden zodat ze zelfstandig het Fablab kunnen gebruiken. Deze collega's kunnen het Fablab voor hun eigen vak gebruiken of vakoverstijgend binnen een project. De 21e-eeuwse vaardigheden zoals: creatief denken, problemen oplossen, ICT-basisvaardigheden, samenwerken en communiceren zitten in deze methodiek.;Met Design-Based Learning collega's begeleiden zodat ze zelfstandig het Fablab kunnen gebruiken. Deze collega's kunnen het Fablab voor hun eigen vak gebruiken of vakoverstijgend binnen een project. De 21e-eeuwse vaardigheden zoals: creatief denken, problemen oplossen, ICT-basisvaardigheden, samenwerken en communiceren zitten in deze methodiek.;De 3d printer en andere innovatieve machines vinden steeds vaker hun weg in het onderwijs. Hoewel de potentie van deze machines onderkend wordt, valt het ons op dat voor veel scholen het implementeren van deze machines in het bestaande curriculum niet meevalt. Ook lijkt er een gebrek aan gedegen didactische principes. Verschillende internationale universiteiten investeren in de ontwikkeling van methodieken om het gebruik van innovatieve machines te gebruiken in het onderwijs (P.Blikstien, 2013). Zo werkt de universiteit van Aarhus (Denemarken) aan een didactisch model, gebaseerd op desing-based learning (dbl), voor het gebruik van Fablab in het onderwijs (Hjorth, M., et al. 2016). Ons doel is het Fablab succesvol te verankeren binnen het curriculum van verschillende vakdocenten, gebruikmakend van een didactisch model. Omdat wij vanuit ons vak bekend zijn met de ontwerpcyclus, welke overeenkomsten vertoont met dbl, willen we ons baseren op het Deense didactische model. We willen ons doel realiseren in 2 fasen. In fase 1 willen wij het didactisch model eigen maken en aanpassen voor ons onderwijs. Fase 2 richt zich op het aanreiken van het model aan collega’s en ze begeleiden in het inbedden van het Fablab in hun eigen curriculum.