Delen!
Oh wat was ik toch goed bezig met de uitwerking van mijn project! Maar oh wat ben ik hard in de valkuil gelopen waarvan ik van tevoren dacht dat ik daar niet in zou lopen. Ik zou namelijk zorgen dat het niet mijn plan was, maar dat het breed gedragen zou worden binnen onze school. Ik deelde vorderingen, sprak regelmatig met collega's over plannen, mijn collega's waren enthousiast en ik was in de klas al volop bezig het een en ander uit te proberen op het gebied van techniek/ ict en maker education. Maar aan het eind van de rit was ik het toch vooral zelf die alles deed en kwam de verschrikkelijke constatering dat ook mijn collega's vooral zagen dat ik iets deed waarvan ze de ins en outs niet door en door kenden. De pioniersdag samen met je leidinggevende was dan ook een echte eye-opener en ommekeer in mijn aanpak. Het plan dat ik had ingediend bij onderwijspioniers is namelijk nooit uit de lucht komen vallen maar is voortgekomen uit wensen vanuit het team om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met onderzoekend en ontwerpend leren en het op een hoger niveau brengen van het techniekonderwijs. Ik ben alleen harder gaan lopen dan mijn team en ben in dat proces vergeten echt mensen mee te nemen in het proces.
Na de vorige pioniersdag heb ik een aantal informele 'koffiesessies' georganiseerd om het hele proces nog eens met het team door te spreken en de reden voor de aanvraag van het onderwijspioniersproject weer even op te frissen. Ook heb ik het pioniersproject ook weer voorgelegd aan het team en de hulp ingeroepen van mijn collega's bij het uitwerken van het vervolg ervan. Ik kan en wil dit namelijk niet alleen doen. Naar aanleiding van deze sessies kwamen vooral positieve reacties uit het team en zijn er meteen een aantal enthousiaste collega's opgestaan die stonden te springen om mee te gaan doen. Op dit moment zijn we op het punt gekomen dat we samen rond de tafel gaan voor het uitwerken van het vervolg. Dit uitwerken heeft even de rem op het project gegooid aangezien mijn tempo te hoog lag. Ik ben er wel van overtuigd dat deze tijdelijke rem op het proces er uiteindelijk voor gaat zorgen dat er een goed uitgewerkt en breed gedragen project komt dat ook in de toekomst een vaste plek binnen ons onderwijs gaat worden. Een mooi leerproces en nu samen op naar een heel mooi vervolg!;None;None