De zaterdagochtendbank
Het onderwijspioniersconcept blijft een bijzonder iets. Op een luie zaterdagochtend doe je een aanvraag waarvan je weet dat je school er iets aan heeft. Voor je het weet reis je af naar Amsterdam voor de aftrap en zit je weer in de trein terug met honderden verhalen. Maar dan komt het echte werk, je moet aan de slag! Van sommige projecten van mede-pioniers was mij al snel duidelijk dat deze al een duidelijke richting hadden en vooral nog uitgevoerd moesten worden. Mijn plaatje was nog niet heel helder voor de buitenwereld, maar wel voor mij. Maar ja, hoe verbind je deze twee nu? Hoe krijg je een plaatje in je hoofd concreet en uitvoerbaar? Het antwoord was eigenlijk simpel. Ga gewoon aan de slag! Leg je idee neer op meerdere plaatsen, luister naar mensen en hun adviezen. Maar ga ook zelf op onderzoek uit, bepaal je prioriteit en bewaak deze. Zonder andere zaken buiten te sluiten. Neem mee wat goed voelt, maar bedenk ook wat het je oplevert. Maar wat heeft die aanvraag op die luie zaterdagochtend mij tot nu toe opgeleverd? Hier een kort overzicht, sommige lijken vanzelfsprekend maar zijn het niet altijd:
- een mooi teammoment bij ons op school, waarbij we alle gezichten voor dit project dezelfde kant op hebben gekregen.
- een inspirerend bezoek bij het Ixperium bij ons "om de hoek". Een mooie sessie met actief samen brainstormen.
- Het leren schrijven van een verantwoording waarom we dit project als school eigenlijk willen implementeren.
- Het geven van de eerste workshops tijdens de keuzecursus bij ons op school.
- Het mogen begeleiden en adviseren van collega's bij hun gebruik van ICT als didactisch middel.
- Het schrijven van een verantwoording waarom we tablets of laptops willen gebruiken voor dit project.
- Het opknappen van een verouderd lokaaltje en het langzaamaan inrichten tot een medialab.
- Het nadenken ( en bestellen) over de aanschaf van nieuwe ICT-middelen die niet vanzelfsprekend zijn voor een schoolbegroting.
- Het netwerken met diverse, vooral digitale, geïnteresseerden.
- Het ontstaan van een olievlek binnen onze school. ICT wordt niet meer door iedereen gezien als negatief, maar steeds meer als het middel dat het zou moeten zijn.
- Een inspirerend, maar vooral gezellig etentje bij een mede-pionier thuis.
- het ophalen van meubilair voor het medialab met een collega in onze " heilige" herfstvakantie.
- Het schrijven van een verantwoording waarom we een medialab willen.
Tsja, wat die zaterdagochtendbank allemaal niet teweeg brengt.... Op naar het volgende deel! Mijn plannen:
- afronden van de verantwoordingen en presenteren binnen het team.
- Afronden inrichting medialab op beide locaties.
- Op zoek naar een onderwijsdeskundigen die zich eens wil buigen over mijn project.
- Het presenteren van mijn plannen naar onze ouders op school.
- het verder ontwikkelen van de samenwerking met het Ixperium.
- Aan de slag met de leerlijn..
Die gekke zaterdagochtendbank toch... ;None;None