De voorbereiding
Op een kleine reguliere Havo,Vwo school voor leerlingen met autisme werk ik, Danielle van Bakel, ruim 8 jaar als docent scheikunde. We bieden extra ondersteuning om onze leerlingen een goede basis voor HBO/WO te geven. Het gaat mij aan het hart dat deze kwetsbare groep uitvalt doordat ze ‘anders’ zijn. We willen meer inzicht krijgen om uitval te voorkomen. De kans op uitval in de vervolgopleiding is in deze groep groter en daarom wil ik onderzoeken wat er nog ontbreekt in onze voorbereiding voor de vervolgstap. Een aantal oud-leerlingen ga ik voor een gesprek bezoeken bij de nieuwe opleiding. Wat gaat goed en welke vaardigheden missen ze. Natuurlijk is één bezoek te weinig. Ik hoop dat ik een keer of vijf met ze in gesprek kan om te ontdekken waar ze tegenaan lopen. Doordat we een kleine organisatie zijn en samen een goed beeld hebben van de leerlingen hoop ik erachter te komen of de problemen herkenbaar zijn. Het doel is dat we hiervan leren en onze leerlingen een minder grote overgang ervaren naar hun vervolgopleiding. Het blijkt lastiger dan verwacht om een afspraak met de lln te maken. Mail sturen en soms nog een keer. Een aantal studenten reageren.Gelukkig zijn er vijf studenten die ik mag bezoeken. Leerlingen met autisme kom je ook op andere scholen tegen en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze leerlingen en wat jullie aandachtspunten zijn. Hoe bereiden jullie leerlingen met autisme voor op de vervolgopleiding?;None;None