De start van de spellen-uitleenkast
Ik ben Heidi v.d. Westerlaken en ik werk in Teteringen op basisschool de Helder Camara. Ik sta daar 2 dagen voor groep 3 en een dag voor de plusgroep middenbouw. Vanuit mijn studie “Talentbegeleider basisonderwijs” is het idee ontstaan om te gaan werken met denkspellen om de executieve functies bij kinderen te verbeteren. Deze denk- en gedragsvaardigheden worden helaas niet altijd goed ontwikkeld, maar ze bepalen wel in hoge mate je schoolsucces. Het trainen van deze vaardigheden is daarom een waardevolle aanvulling op ons onderwijs. Een efficiënte en gemakkelijke werkwijze is het gebruik maken van spellen. Omdat wij leerkrachten de mogelijkheid willen bieden om praktisch en doelgericht met zo'n training aan de slag te gaan kunnen zij hiervoor gebruik maken van de spellen-uitleenkast. Behalve een ruime keus aan denkspellen is daar ook de benodigde documentatie te vinden om er doelgericht mee te kunnen werken. Tevens zal er een workshop verzorgd worden om de leerkrachten enthousiast te maken. We willen dat er al bij de kleuters gestart kan worden met de training. Door het spelen van denkspellen kunnen kinderen leren omgaan met het maken van fouten, ze leren flexibel zijn , ze moeten een plan bedenken en onthouden en ze moeten reflecteren op hun eigen handelen. Daarnaast worden de kinderen behoorlijk op de proef gesteld als het gaat om emotieregulatie en respons-inhibitie. Maar dan….. de vragen: “Hoe kunnen we dit initiatief borgen?” en “Hoe zorgen we ervoor dat collega's het zien als een meerwaarde i.p.v. extra tijdsbelasting?” ;None;None