Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De Speciale-Aandacht-klas

Laatst bijgewerkt op:
Created with Nokia Smart Cam

In een Speciale-Aandacht-klas (SpA-klas) werken leerkracht, ouder en leerling samen aan Passend Onderwijs. Door leerlingen met een zorgvraag, op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, onderwijs-op-maat te bieden kunnen we ze binnenboord houden. SpA is niet alleen een acroniem van Speciale Aandacht maar staat ook in relatie met ‘bron’ en betekent hier vooral: ‘Plek voor herstel en groei.’ Deze plek willen we vormgeven in relatief korte trajecten buiten de reguliere klas. Leerlingen met een gedragsvraagstuk gaan één dag per week, gedurende ca 10 weken in een kleine groep aan de slag om middels een vaste structuur vaardigheden te vergroten en te ontwikkelen. Leerling, ouder en leerkracht werken intensief samen om, met hoofd hart en handen, in een opwaartse stroom te komen waarin ook ruimte is voor de talenten van deze kinderen. Met de SpA-klas willen we:

  • leerlingen de kans bieden om voldoende vaardigheden te ontwikkelen voor een goede deelname aan het reguliere basisonderwijs.
  • ouders constructief betrekken bij de ontwikkeling van hun kind.
  • Leerkrachten ontlasten en ondersteunen bij de begeleiding van leerlingen met een sociaal-emotioneel vraagstuk.

Naast leerkracht in het (Vrijeschool) basisonderwijs, ben ik ouder van drie zonen met de nodige haken en ogen. En ooit was ik leerling in een klas vol vreemde vogels. Met dit project wil ik de meerwaarde van de samenwerking tussen leerling-ouder-leerkracht onderzoeken en vormgeven zodat ook andere (vrije)scholen daar meer gebruik van kunnen maken. Om de juiste toon en koers te vinden leer ik graag van bestaande initiatieven en ervaringen op dit gebied. Annejan Mieras, leerkracht Vrijeschool Widar in Delft, Samenwerkende Vrijescholen Zuid Holland ;None;None