Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De schooltuin

Laatst bijgewerkt op:

;Ik ontwikkel een schooltuin, een dynamische omgeving waar leerlingen en docenten leren door te doen. In die echte, levende context is het leren betekenisvoller, ervaren de leerlingen meer samenhang, mogen ze experimenteren en fouten maken, en ervaren ze dat wat ze doen ook écht nuttig is.;De schooltuin van het Pantarijn is een plek waar leerlingen leren met hoofd, hart en handen. De tuin is een dynamische omgeving, waar verschillende schoolvakken geïntegreerd worden: van biologie tot kunst, talen, techniek en meer. Docenten van deze vakken gaan samen op zoek naar de overlap in de vakinhoud en vaardigheden, en ontwikkelen samen lessen, modules en projecten die in en rondom de tuin plaatsvinden. Het lesgeven in deze échte context zorgt er voor dat de stof meer betekenis heeft voor de leerlingen, dat ze samenhang in leerstof ervaren, en dat ze leren wat de invloed van hun handelen is op hun omgeving. Het werken en leren in deze context draagt ook bij aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen én docenten worden betrokken bij het ontwerpen, ontwikkelen en de aanleg van de tuin: er is ruimte om de creativiteit de vrije loop te laten, om te experimenteren, om ideeën uit te werken, om dingen te maken en te bouwen, om fouten te maken en weer opnieuw te proberen.