Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De rode draad - Eigenaarschap

Laatst bijgewerkt op:

Pitch De rode draad - Eigenaarschap Mijn basisschooltijd,stiekem alweer een tijdje geleden,zat vol leuke en mooie herinneringen. Vooral groep 8 kan ik mij nog goed voor de geest halen.. Kamp, handvaardigheid, gym, samenwerken, zelfstandig werken, rekenen…… Rekenen…. Een vak waarvan ik het gevoel had dat ik er niks van bakte. Ik snapte het niet, de uitleg was nogal frontaal en klassikaal… en vooral trucjes… Trucjes waar ik niks mee kon. Ik deed wat er van mij gevraagd werd… niet bewust van wat ik nu precies en waarom ik het moest leren en beheersen… Nu , een kleine 18 jaar later geef ik dezelfde rekenlessen, in groep 8! Niet alleen rekenen overigens! Nu ben ik de juf en wil ik de leerlingen mooie ervaringen op laten doen. Ik wil kinderen laten groeien ten opzichte van zichzelf, op een passende manier. Maar nog belangrijker… De kinderen bewust maken waarom ze iets leren. Kinderen bewust maken wat ze al weten, en wat de volgende stap zal worden om nog meer te weten te komen. Passend onderwijs is best wel een uitdaging in een gezellige groep van 25 kinderen. Afgelopen jaar heb ik dan ook mogen ervaren hoe fijn het is om onderwijs samen passend te maken met mijn andere collega van groep 8! We hebben onze krachten gebundeld en een nieuwe les uitgezet (met mooie doelen) De les had verschillende niveaus en we hebben kinderen zelf laten bedenken welk niveau ze nodig hadden om weer een stapje verder te komen. De kracht was om de beide groepen 8 hierin samen te laten werken. Dit klinkt als een leuke les, met de standaard instructiegroepen….. Maar was het echter niet! De basis van deze lessen waren de wel zo bekende (zou je haast denken!) leerlijnen. Hoe ‘’bekend’’ de leerlijnen ook zijn, zo ‘’onbekend’’ zijn de leerlijnen binnen de lessen. Deze manier van werken was toch wel behoorlijk uniek voor onze school, en zo ontstond het idee om het uit te werken tot een plan! Een plan voor de LOF-aanvraag. Wat zou het waardevol zijn om met meerdere klassen samen te werken, niet alleen de groepen 8, maar ook de groepen 7, 6, 5 en ga zo maar door. Hoe mooi is het om met leerlijnen te werken, die een kind kunnen vertellen wat ze allemaal al kunnen, en wat het volgende doel is! Prachtig is ook nog eens dat je kinderen eigenaar kan laten worden van hun eigen leerproces, dat je kinderen kan laten zien hoe ze leren! Eigenlijk de rode draad door het onderwijs… in mijn ogen, waardevol onderwijs. ;None;None