De Leidse paragraaf 2!
;We willen de geschiedenis van de stad Leiden inzetten om het vak geschiedenis beter te doen aansluiten bij de_x000D_ leefwereld van de vmbo-leerlingen op de Leidse middelbare scholen. Het begrip standplaatsgebondenheid willen_x000D_ wij in de praktijk brengen;Het belangrijkste doel is dat de leerlingen de geschiedenis beter leren begrijpen binnen de context van nu. We_x000D_ maken gebruik van de historische context van de stad Leiden en zo bieden we de vmbo-leerling meer inzicht in het_x000D_ verleden en in het heden. Juist voor vmbo-leerlingen is het extra belangrijk om de geschiedenis te beleven buiten_x000D_ de schoolcontext. Er wordt gebruik gemaakt van overkoepelende thema’s bijvoorbeeld: slavernij, tijd van regenten_x000D_ en vorsten en tijd van burgers en stoommachines, kinderarbeid en Leiden als industriestad en migratie gericht op_x000D_ tijd van wereldoorlogen met een link naar de hedendaagse vluchtelingenproblematiek._x000D_ Bij elk van deze thema’s spelen de musea een belangrijke rol. Hun collecties en kennis staan centraal en worden_x000D_ toegepast in de lessen. Zo verbinden we historie met hun dagelijkse leefwereld.