Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De leesmees

Laatst bijgewerkt op:

;

Wie is de Pionier? Miriam Reeders van de Tarcisiusschool in Rotterdam. Wat is het idee? Lezen is volgens Miriam het grootste cadeau van de wereld. Zij heeft dan ook een plan bedacht om de ‘lezersbehoefte’ te stimuleren en te voeden. In haar plan speelt de Leesmees een hoofdrol. Leesmees is een handpop die symbool staat voor gezelligheid en ontspanning.  Deze handpop woont in een nest van boeken en leest haar boeken voor aan de kinderen. Ook ontvangt de Leesmees regelmatig hoog bezoek, bijvoorbeeld van een schrijver, dichter of illustrator. Door de leesmees zichtbaar aanwezig te laten zijn en eens per week actief in te zetten tijdens het bespreken en voorlezen wordt de leesmees (en de leesbeleving) iets om naar uit te kijken. Want als de leesmees er is, is het altijd gezellig. Het betekent ontspanning, lekker luisteren en meekijken en daarna heerlijk neerploffen in een zitzak met een nieuw boek dat zojuist besproken is. Met haar plan wil Miriam leesbevordering op een structurele manier in de week inbedden, zonder dat de docent de zoveelste methode moet volgen. In Miriams plan is er alle ruimte voor eigen initiatief en creativiteit, van zowel leerling als leerkracht. Wat is er al bereikt?De leesmees is er en valt goed in de smaak bij de leerlingen. Bekijk foto's op de site van de Tarcisiusschool, en lees in de PowerPoint presentatie over wat er gebeurt op school. In het filmpje hieronder zie je de Leesmees in actie! InterviewTegen het einde van het Pionierjaar, is Miriam geïnterviewd door een medepionier. In dit interview staat het volgende: Ja het project is alleen maar uitgebreider en beter geworden door de invulling ervan door collega’s en de opzet van een leesmeeswerkgroep op school.Dit komt doordat het project gedragen wordt door het hele team en daar ben ik alleen maar blij om. Er is een collega die met elk thema (sint, kerst, pasen, etc)  het leesmeesnest in dat thema versiert bijvoorbeeld en dat is te gek. Ook zetten collega’s de leesmees in op manieren die ik niet van te voren kon bedenken en ook niet wilde bedenken. Het hele idee is dat elke leerkracht zelf vorm geeft aan hoe hij zij de leesmees inzet. maar ik had niet durven hopen dat het zo goed zou gaan.[…]Vanaf het begin heeft vrijwel iedereen enthousiast gereageerd. In eerste instantie ook wel vragend: hoe zetten we het dan in? Maar ondertussen loopt het al een trein.Lees hier het volledige interview Lees hier welke reacties collega's en leerlingen hebben gegeven op de Leesmees.

;