Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De gezonde schoolkantine

Laatst bijgewerkt op:

;Mijn naam is Eke Boesten. Ik werk voor het Clusius College. Een AOC. Een groene school. De afgelopen jaren zijn wij op onze vestiging hard bezig geweest om een schone, fijne werkplek te creëren. We hebben een mooi schoolplein, zijn omgeven door prachtige tuinen, de school is rookvrij, we hebben een nieuwe pauzeplek en bieden een veilige plek om te leren en jezelf te ontplooien. De gezonde schoolkantine is daar een logisch vervolg op. Daar ga ik aan werken. Daar gebruik ik de subsidie van de Onderwijspioniers voor. De gezonde schoolkantine heeft een start gekregen door de motie Vendrik. Het voedingscentrum en andere organisaties helpen scholen om dit ook werkelijkheid te maken. Ik heb het voedingscentrum uitgenodigd om een nulmeting te doen. Dat zal er niet best uit zien maar is een mooie start. Slechter kan het niet. Radio noord Holland was bij de meting aanwezig. Die komen in mei terug om te kijken hoe het ons is vergaan. De schoolleiding staat achter de gezonde kantine. Dat helpt. Ik erger mij al jaren aan het aanbod in onze school. Broodjes kroket, vieze prefab tosti's, ijsjes, broodjes worst en soms een broodje kaas. We hebben automaten vol snoep en calorierijke drankjes. Er is geen gratis waterpunt. Er is een magnetron maar die is niet beschikbaar of er zijn er veel te weinig voor 1000 leerlingen die willen eten. Kortom, je eet wat je van thuis meeneemt, je laat je verleiden door de automaat of koopt iets vies. Vervolgens ga je dat zonder enige aandacht naar binnen werken. Echt gezellig, veilig en prettig. Het is een taak van de school om een veilige plek te bieden. Dat veilig zien we op veel plekken terug maar niet in het aangeboden voedsel. Het is geen taak van een school om in snoep te voorzien, wel om er voor te zorgen dat je water kunt drinken. Daarbij, Over een broodje bal valt weinig te zeggen, over een broodje gerookte kip van een boer uit de buurt, met tomaten van zijn buurman en sla van om de hoek des te meer. Daar praat je over. Wat is het en waar komt het vandaan? Wat heb jij vandaag? Daar leer je van en leren is een taak van een school. De subsidie heeft mij de legitimatie gegeven om daadwerkelijk aan de slag te gaan en tijd te krijgen in mijn taken pakket. Ook werkt het als een katalysator. We gaan mee doen met eco schools. Een mooi certificeringsproject waar onze vmbo's al aan mee doen. Wij nu ook. Het sluit mooi aan bij de gezonde schoolkantine. ;Een half schooljaar geleden begon ik met het gezonde schoolkantineproject. Gesteund door de subsidie en met een aantal enthousiaste teamleiders, studenten, de conciërge en een docent, dacht ik dat we grote stappen zouden maken. Dat blijkt lastiger dan gedacht. We kunnen groot denken maar moeten klein handelen om het project op poten te zetten. Dat werkt inmiddels wonderwel. Onze grootste beperking is een aangekondigde verbouwing. Wanneer die plaats zal vinden is onduidelijk maar voorlopig hebben we te maken met een piepkleine keuken en hebben grote investeringen weinig zin. Daarnaast is er geen extra formatie om een groots project op te zetten met bemensing van een docent, conciërge of toa. De studenten die bij het project betrokken zijn, zitten in het eerste en tweede leerjaar. Dat blijkt minder handig dan gedacht. Eerstejaars zijn voornamelijk aan het wennen en komen om in het huiswerk. Ik dacht dat het samenwerken met regionale telers op veel enthousiasme van de telers zelf zou rekenen. Daar heb ik helaas nog weinig van gemerkt maar wordt aan gewerkt. We zijn een groenschool (AOC) en hebben dus kippen en eieren. Helaas hebben we daar weinig aan. De vogelgriep gooit even roet in het eten. De afdeling Plantenteelt daarentegen wil meedenken over het opzetten van een moestuin. In hoeverre we dit nog binnen dit jaar kunnen realiseren weet ik niet maar die tuin komt er. Het zelf maken van soep is, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, heel ingewikkeld. We moeten aan allerlei hygiënische eisen voldoen die nauwelijks haalbaar zijn. Zeker niet wanneer het om grote hoeveelheden gaat. We denken nog na over een oplossing. Kleine stappen kunnen heel veel uitmaken. De automaten hebben een nieuwe inhoud gekregen die voldoet aan de standaarden van het Voedingscentrum. Persoonlijk vind ik dat er nog steeds te veel ‘rotzooi’ in zit maar het is beter dan het was. De tosti’s zijn volkoren geworden en we hebben broodjes die een stuk gezonder zijn dan de inmiddels verdwenen hotdogs en donuts. We experimenteren met yoghurt en fruit en leren van andere scholen hoe we die aan de studenten en leerlingen kunnen verkopen. We gaan een blender kopen om smoothies te maken om groente en fruit op een andere manier te verkopen. We zijn de mogelijkheden van een gratis en goed toegankelijk waterpunt aan het onderzoeken. Die komt er. De eerstejaars van de opleiding In- & Outdoor Styling, mijn eigen opleiding, volgen de lessenreeks ‘Weet wat je eet’ van het Voedingscentrum. Als het programma goed bevalt, kunnen we dit integreren in het SLB programma van volgend jaar. De leerlingenraad, die een tijdje op non-actief stond, is net weer opgericht en kan meedenken. Ons project valt binnen een groter project van Eco schools waar we de komende jaren nog veel energie in gaan steken. Op deze manier zal het gezonde schoolkantineproject niet verdwijnen als ik er niet langer bij betrokken ben. Onze kantine zal aan het eind van dit jaar nog niet zo gezond zijn als we graag willen maar we zijn straks wel een eind op weg. Waar we dit jaar tegen tegenaan lopen kunnen we volgend jaar in de planning en jaartaken opnemen. Misschien is er dan ook meer duidelijkheid over de aangekondigde verbouwing. Het zou heel mooi zijn als we in de schoolgids van volgend jaar kunnen zetten dat we als school staan voor gezond eten, dat energiedranken verboden zijn en groot verpakkingen chips niet langer welkom. Een vrij eenvoudige boodschap. We zijn een groenschool, rookvrij en hebben prachtige tuinen rondom de school. Gezonde voeding en aandacht voor leefstijl hoort hier bij. Wat heb ik nog nodig? • Een groenten- en/of fruitteler die iets ziet in ons project en graag wil meedenken (regio Hoorn). • Duidelijkheid over de verbouwing. • Een paar studenten die hun schouders onder het project zetten. Als mijn studenten dit lezen mogen ze zich aangesproken voelen. • Een stagiair van een horecaopleiding die het project volgend jaar wil begeleiden en helpen verder te ontwikkelen. • Een forse ‘statement’ in de schoolgids van volgend jaar over onze uitgangspunten. • Een manier om ouders van mbo studenten bij de gezondheid van hun kinderen te betrekken. Wie heeft er een idee?