Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De eerste weken van:De Duizendpoot. Samen bouwen aan sprankelend onderwijs!

Laatst bijgewerkt op:

Vanaf dit schooljaar ben ik met behulp van de LOF-subsidie aan de slag gegaan met mijn team om ons onderwijsconcept te veranderen. We willen een onderwijsconcept dat past in de tijd van nu en de kinderen voorbereidt op de toekomst. De voorbereiding: Vorig schooljaar hebben wij onder leiding van een nieuwe directie opnieuw gekeken met het team naar wat wij goed onderwijs vinden. Door de waarden en overtuigingen die hieruit voortkwamen hebben we een nieuwe missie en visie voor de school kunnen maken die gedragen wordt door het hele team. De collega’s die een goed idee hadden, mochten dit uitvoeren in de klas en hun bevindingen zijn gedeeld. Aan het eind van vorig schooljaar heeft het hele team een scenariospel ingevuld, waardoor we een helder beeld kregen hoe wij het onderwijs het liefst zouden geven. De eerste stappen:Vanaf dit schooljaar ben ik vanaf hier verder gegaan. Samen met het team: Op het eerste studiemoment hebben we het scenariospel, dat bestaat uit 9 onderdelen, uit elkaar gehaald. Per onderdeel heeft een groepje antwoord gegeven op de volgende vragen: Wat betekent dit? Wat zie ik dan? Wat verandert er dan? Wat hebben we al uitgeprobeerd op dit gebied? Doordat we zo heel gericht per onderdeel nadachten over de praktijk, kwamen er veel vragen boven. Deze vragen hebben we verzameld in een kijkwijzer. De volgende studiedag gingen we op bezoek bij 3 scholen in het land. De voorschool ging op bezoek bij 2 voorscholen binnen het bestuur. Gewapend met de Kijkwijzer waren wij heel nieuwsgierig naar de praktijk in scholen die zich ‘vernieuwend’ noemen. Samen met de ouders en kinderen: De ouders willen we graag betrekken in de ontwikkelingen en we zouden graag met hen als partners optrekken. Daarom heb ik een ouder-informatie avond georganiseerd met als titel: ‘Veranderen. Waarom?’ Op deze informatie avond hebben ouders eerst de motivatie gehoord waarom wij denken dat het nodig is om het onderwijs anders vorm te geven. Vervolgens mochten ouders input leveren d.m.v. de volgende 2 vragen: Wanneer komt uw kind enthousiast thuis met iets wat hij/zij geleerd heeft? Wat zou u graag anders zien voor uw kind?/ waar loopt uw kind tegenaan op school? Ouders hebben in kleine groepjes onder begeleiding van leerkrachten antwoord gegeven. Vervolgens heb ik de presentatie afgemaakt en vertelt hoe we de verandering gaan aanpakken. Nieuwsgierig naar de presentatie? Lees dan de powerpointpresentatie van de ouder-informatie avondOm ouders ook een kijkje in de klas te geven ben ik een vlog over onze school gestart. Daarbij ga ik de klassen binnen en laat aan ouders zien wat er gebeurt in de groepen. Met name de ontwikkelingen op onderwijsgebied komen hierin naar voren. Natuurlijk houden we ouders ook via de website, facebook, ouderportaal en nieuwsbrief op de hoogte. De kinderen hebben de mogelijkheid om vanaf groep 5 in de leerlingenraad te komen. Zij komen 1x per maand bij elkaar. De leerlingen zullen we op deze manier op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de school. Zij krijgen ook de gelegenheid om aan te geven hoe zij de veranderingen ervaren. Verder mogen ze ideeën aandragen of aangeven wanneer iets niet fijn is. En nu verder: Samen met het team:Komende studiedag presenteren de collega’s aan elkaar inspirerende voorbeelden die gezien zijn tijdens het scholenbezoek. Antwoorden op de vragen uit de Kijkwijzer worden gegeven, maar ook wat we als school niet willen, zullen we benoemen. Vanuit hier gaan we weer terug naar de scenario’s en vullen de vraag in: ‘Wat wil je meenemen naar onze eigen praktijk vanuit de 3 schoolbezoeken?’ Uit alle ideeën wordt een lijst gemaakt met vanuit elk scenario 1 voorstel ter verandering. Uit deze 9 voorstellen gaan we een keus maken. Vervolgens stellen we een goed doordacht plan op over de in te voeren verandering en we voeren deze stap daadwerkelijk uit. Na een periode van een aantal weken evalueren we deze stap. Dit doen de leerkrachten a.d.h.v. hun ervaringen in de klas, maar ook de leerlingenraad wordt bevraagd en de klankbordgroep van ouders mogen input leveren. Daarna verbeteren we ons plan, voeren het verbeterd in totdat we tevreden zijn. Daarna gaan we een volgende verandering kiezen. Op deze manier proberen we de komende jaren stapsgewijs ons onderwijsconcept te veranderen. Samen met ouders en kinderen: Ouders hebben nu de mogelijkheid om zich in te schrijven in de klankbordgroep die ik opricht. Tijdens de veranderingen die we invoeren zullen ouders weer om input gevraagd worden. Dit gebeurt tijdens de evaluatie van de genomen stap. De klankbordgroep zal alle ouders vertegenwoordigen. De leerlingenraad alle leerlingen. ;None;None