Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De docente aan zet...

Laatst bijgewerkt op:

20 september 2017: Kickstart als pionierende leraar…. Willemieke van Ginkel Titel initiatief : ‘Profielvaardigheden zijn aan te leren.’ Geen projectbril, maar innovatiebril.. Dit ben ik (wie) Daarom ga ik dit doen (waarom) Zo ga ik dit doen (hoe) Dit ga ik doen (wat) Dit heb ik van jou nodig (behoefte) De docente is aan zet… Mill: ‘de mate dat iemand zichzelf ontwikkelt en aldus voor zichzelf waardevoller wordt, zal hij ook waardevoller worden voor anderen.’ (Melle & Zilfhout, 2012, p.115) Wie ben ik… Willemieke van Ginkel, 33 jaar, en in hart en nieren een enthousiaste en betrokken middelbare school docente. Als perfectionist probeer ik altijd het beste uit mezelf te halen. Ik ben een actief persoon die voortdurend een uitdaging zoekt. Door een uitdaging te zien in mijn dagelijkse taken, blijf ik in beweging, beter gezegd in ontwikkeling. Van jongs af aan wilde ik al leraar worden… Elke dag jonge mensen om me heen en aan mij de taak deze leerlingen te laten ontwikkelen. De school neemt tegenwoordig geen centrale plaats meer in, in het leven van jongeren, maar moet concurreren met al hun andere activiteiten. Als docente zal ik altijd weer mijn best moeten doen om de aandacht van de leerlingen voor me te winnen. De afgelopen jaren heb ik steeds vaker ervaren dat ik de leerlingen onderschat en teveel functioneerde vanuit mijn eigen aannames. Kinderen zijn zodra ze geboren worden, al personen met eigen mogelijkheden, temperament en karakter. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig en hebben eigen leerwensen. Die leerwensen kan ik als docent prikkelen door aan te sluiten op wat een leerling kan en wat de leerling bezighoudt. In de dagelijkse praktijk betekent dat, dat ik een leerling meer vrijheid geef om zijn eigen interesses te volgen. Als docente ga ik de komende maanden aan de slag met het ontwikkelen van een lessenserie met als doel het aanleren van profiel vaardigheden in havo 3. Dit om de doorstroom naar de bovenbouw beter te stroomlijnen. De lessenserie moet zorgen voor een zeer autonome leersituatie in een flexibel curriculum dat zich sterk laat beïnvloeden door de ontwikkelbehoeften van de leerlingen. Leerlingen leren ontdekkend en onderzoekend tijdens diverse opdrachten vol keuzemogelijkheden, die aansluiten bij de actuele belevingswereld van de leerlingen. Zowel de docenten als de leerlingen moeten leren onderzoek te doen. De traditionele rollen zullen veranderen. Hier zal expliciet aandacht aan moeten worden besteedt. Van jullie zou ik de komende maanden vooral feedback willen hebben. Kritisch meekijken en meedenken met de ontwikkeling van iets moois en duurzaams… Willemieke van Ginkel M.Ed. docente geschiedenis, maatschappijleer, projectvak cultuur en maatschappij mentor Havo 2, cultuur coördinator onderbouw ecologisch pedagoog, gespecialiseerd in advies en begeleiding gk@jfc.nl 0614301134 Melle, van, A. & Zilfout, van, P. (2008). Woorden en daden : een inleiding in de ethiek. Amsterdam: Boom ;None;None