Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

De aardrijkskundeontwerp- en ontwikkelklas

Laatst bijgewerkt op:

;

De aardrijkskundeontwerp- en ontwikkelklas is een leerlijn voor de havo onderbouw waarbij we samen met leerlingen een onderwijsomgeving creëren waarin ze aardrijkskundige kennis opdoen en bepaalde vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, scenariodenken en analytisch beschouwen kunnen ontwikkelen. Dit vergroot de betrokkenheid van leerlingen en docenten bij de continu veranderende aardrijkskundige onderwerpen.

;Bij een dynamisch en toekomstgericht schoolvak als aardrijkskunde zouden de lessen ook dynamisch en toekomstgericht moeten zijn. De onderwerpen voor aardrijkskunde zijn continu onderhevig aan veranderingen door ontdekkingen of nieuwe inzichten. Om het voor leerlingen toegankelijker te maken om hierover mee te kunnen denken, voorspellingen te doen of van zienswijze te wisselen willen we als aardrijkskundedocenten ons vak op een andere manier gaan aanbieden. Op KSG de Breul willen we naar onderwijsmodules waarbij een leerling nieuw verworven kennis over aardrijkskunde altijd koppelt aan een vraagstuk dat een ontwerp- en/of ontwikkelproces vraagt. Door ruimte te creëren voor persoonlijke inbreng en eigenaarschap wordt de betrokkenheid en motivatie van leerlingen bij hun eigen leerproces vergroot. We willen komend jaar een leerlijn van onderwijsmodules ontwikkelen die zijn in te zetten in de 1e, 2e en 3e klas van de havo. Denk hierbij aan opdracht als 'Ontwerp een duurzame stad' of het simuleren van een VN bijeenkomst over vluchtelingenstromen. We kunnen door het LOF een proces op gang brengen waarbij we als collega's onderwijs ontwerpen en gebruik maken van elkaars ervaringen en expertise. We zullen ons richten op een krachtige en coachende leeromgeving met een begeleidende rol voor de docent.