Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Dag 5 van mijn LOF

Laatst bijgewerkt op:

Via LinkedIn heb ik verschillende tips gehad voor mijn LOF maar ook voor het Leerplein. Vanwege de strengere coronamaatregelen ga ik nu niet bij scholen op bezoek. Met de OGO school heb ik afgesproken om vragen via de mail te sturen zodat de leerkrachten daar antwoord op kunnen geven. Na de kerstvakantie gaan we bekijken of het toch mogelijk is om een kijkje op de OGO school te nemen. De basisschool in Galder heeft aangeboden dat ik een keer bij hen mag komen kijken in de groep 3. Daar zijn ze net begonnen met thematisch werken en op deze school hebben ze een Leerplein. 2 vliegen in 1 klap. Ook dit zal na de kerstvakantie zijn. Vandaag ga ik weer verder met de taalmethode om te zetten naar een thema. Bij de meeste lessen volgen we de instructie van de methode. Per les bekijk ik welke verwerkingsopdrachten kunnen vervallen en de kinderen met het thema aan de slag gaan. We zullen, terwijl de kinderen met het thema bezig zijn, koppelingen maken met de instructie. Bijvoorbeeld: Een les gaat over zelfstandige naamwoorden. De kinderen krijgen een tekst over het beroep wat ze hebben uitgekozen. In de tekst kleuren ze de zelfstandig naamwoorden. De eerste 2 thema's zijn al bekend: Thema 1: huisdieren: De kinderen werken toe naar een muurkrant over een dier. Ze moeten bepaalde vragen beantwoorden zodat de woorden uit de woordschat gebruikt gaan worden in de muurkrant. Als ze het leuk vinden mogen ze een kleine spreekbeurt over het huisdier houden. Thema 2: beroepen/werkplekken: tijdens dit blok komen verschillende werkplekken aanbod: Politiebureau, winkel, voetbalveld, bioscoop, ziekenhuis. Veel woorden uit de woordenschat sluiten hier ook op aan. Ook in dit thema wil ik dat ze die woorden gaan gebruiken d.m.v. vragen te geven die ze moeten beantwoorden, teksten te geven over het beroep enz. Bij dit thema kunnen we ook bedrijven bezoeken in Chaam. Alles wat ze bij de lessen maken, kunnen ze verwerken in een soort folder. Thema 3: Kunst / fantasiedier: Tijdens dit blok wordt er in de methode aandacht besteed aan een fantasiedier maken voor een tentoonstelling. Omdat we het al over dieren hebben gehad, wil ik meer richting kunst gaan. We kunnen een museum bezoeken en vandaaruit zelf kunst gaan maken. Het eindresultaat is een kunst-tentoonstelling in de klas. Daarnaast ga ik de thema's die ik globaal heb uitgewerkt, bespreken met mijn collega's van groep 4 tijdens de studiedag van 2 dec. Vooral met de vraag wat ze er van vinden? Is dit haalbaar? Hoe moet ik het in de handleiding van de methode zetten? Kan ik op deze manier de andere blokken gaan uitwerken? Hebben zij nog ideeën of aanvullingen? ;None;None