Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Dag 4 van mijn LOF

Laatst bijgewerkt op:

Vandaag zou ik op bezoek gaan bij een OGO school. Helaas vanwege de Coronamaatregelen gaat dit bezoek niet door. Even schakelen en door met mijn initiatief uitwerken. Tijdens de LAB-dag kwam ik er achter dat de expeditieleden van mijn groepje een groot netwerk hebben. Mijn netwerk is klein en veilig. Ik kreeg het advies op via LinkedIn een netwerk op de te bouwen die mij kunnen ondersteunen bij mij initiatief. Ik ben met LinkedIn aan de slag gegaan en heb een reactie van een school gekregen die net zijn begonnen met thema's in groep 3 en dat ik een keer langs mag komen. Meteen een bericht terug gestuurd dat ik graag een keer wil komen kijken. Het twitter account wat ik voor mijn lof heb aangemaakt, heb ik verwijderd omdat ik na een paar maanden geen volger heb gekregen. Hopelijk kan LinkedIn mij nog meer bieden. Verder met mijn initiatief: stappenplan: stap 1: kies een methode uit waarvan je de meeste inspiratie krijgt voor thema's. Ik heb gekozen voor de taalmethode. stap 2: bekijk de methode globaal en doe inspiratie op voor thema's. De taalmethode Taalverhaal.nu heeft een verhaallijn. Ik heb de verhaallijn bekeken en daar ideeën voor een thema eruit gehaald: blok 1: huisdieren, blok 2: beroepen, blok 3: kunst/fantasiedier, blok 4: theater, blok 5: trein/vervoer, blok 6; uitjes/attractieparken. stap 3: bekijk wat er getoetst wordt in de methode. Zijn er onderdelen die niet getoetst worden? Kun je die lessen gebruiken voor je thema? Of ga je ook de lessen gebruiken waarbij wel onderdelen worden aangeboden die bij de toets getoetst worden. Bij Taalverhaal.nl worden de kinderen getoetst op woordenschat en woord- en zinsbouw. Stellen, spreken en luisteren worden niet getoetst. Bij die lessen kan ik wat makkelijker de opdrachten loslaten en omzetten naar een thema. stap 4: Bekijk per les waar je de methode moet volgen en welke onderdelen je kunt omzetten naar het thema. Ik bekijk nu per les waar we de methode gaan volgen en waar we de onderdelen van de les kunnen omzetten naar het thema. Dat kan zijn dat we de instructie volgen van de methode en dat de verwerkingsopdrachten worden omgezet naar het thema. We zullen niet bij elke taalles aan het thema werken. stap 5: NOG IN ONTWIKKELING ;None;None