Corresponderen: een digitale uitdaging
De afgelopen maanden waren uitdagend voor mijn project. Zouden mijn leerlingen harder gaan werken voor mijn vak? En zagen ze het zitten om video's te gaan maken van onze school en hun thuissituatie, en daarin echt Frans te gaan spreken? Ik kan er nog geen eenduidig antwoord op geven. Sommige klassen gaan er helemaal in op en maken er iets fantastisch van. Bij hen zie ik de motivatie voor mijn vak stijgen, mede omdat ik hen louter positieve feedback kan geven. En de resultaten voor de leertoetsen heb ik in jaren niet zo goed gezien. In andere klassen moet ik er echter enorm aan trekken om van iedereen vlogs te ontvangen. Maar dat komt niet per se omdat de leerlingen niet willen. Zij lopen voornamelijk tegen digitale problemen aan. En omdat ik ook de rest van het programma van toetsing af moet draaien, heb ik geen tijd om wekelijks een les te besteden aan het uploaden van video's in Google Classroom. Uit Dunkerque en Brussel komen in de tussentijd ook maar nauwelijks video's onze kant op. Dat is heel begrijpelijk. Als ik namelijk al problemen ondervind op een school waar alle leerlingen laptops hebben en er overal prima wifi is, hoe onmogelijk moet dat dan daar wel niet zijn, op een school zonder laptops en wifi, waar zelfs niet elke leerling een smartphone heeft om mee te filmen? Ik heb mijn grote uitdaging voor de komende tijd dus gevonden: hoe houd ik het maken van vlogs, de meest dynamische kant van mijn correspondentieproject, in leven? De komende tijd ga ik hard op zoek naar een zo laagdrempelig mogelijk digitaal platform. Tegelijkertijd probeer ik internationalisering hoger op de agenda van onze school te krijgen, zodat ik ook de komende jaren brede steun ontvang voor mijn initiatief. En blijf ik uiteraard hard werken om ervoor te zorgen dat de leerlingen in ieder geval op schrift met elkaar in contact blijven.;None;None