Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Chromebooks: digischrift of meer?!

Laatst bijgewerkt op:

;Even voorstellen: Ik ben niet Al-Chwarizmi want die leefde al in de 9e eeuw na Christus. Zijn naam staat echter wel symbool voor mijn uitdaging. Wanneer ik leerlingwerk nakijk vraag ik me af of ik dat al niet eerder gedaan heb. Ben ik aan het toetsen dan heb ik de indruk dat ik het niveau van een leerling al ken uit het voorgaande werk. Maak ik mijn bordplan dan vraag ik me af of niet veel andere leerkrachten hetzelfde doen voor hun groep 8. Wil ik elke leerling een vervolguitdaging bieden op het juiste niveau dan zoek ik naar tijd om dit vorm te geven. Innovatie in al deze onderwijssituaties leid ik terug naar één kernbegrip. Een begrip, afgeleid van de naam Al-Chwarizmi, namelijk ‘algoritme’. Nu ik ruim een jaar voor elke leerling een Chromebook ter beschikking heb, merk ik dat we in het onderwijs nog maar aan de wieg staan van de digitalisering van de bestaande ‘onderwijsalgoritmes’. En dat terwijl de randvoorwaarden geen belemmering meer vormen. Naast de inzet van bestaande omgevingen zoals de Khan Academy neem ik binnen een eigen omgeving, namelijk MetaMaster, de ruimte om zelf met algoritmes te experimenteren. Hiermee willen we ontdekken wat deze mogelijkheden betekenen voor onze didactiek met de bijbehorende leerkrachtvaardigheden, de samenwerkingsmogelijkheden én uiteraard voor de kwaliteit van het leerproces van de leerlingen! De interesse van mij, Arco de Bonte, in de wiskunde, in de mogelijkheden van het internet én in het onderwijs komen hierin bij elkaar. Algoritmes voor leren. Al-Chwarizmi: Bedankt!;