Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Brugklascurriculum op basis van (jeugd)literatuur

Laatst bijgewerkt op:

;Voor leerlingen met een niet-Westerse achtergrond is het gebrek aan samenhang binnen het vak Nederlands een serieus struikelblok. Daarom streeft dit initiatief naar jeugdliteratuur als fundament van een geïntegreerd brugklascurriculum Nederlands op de Hugo de Groot te Rotterdam-Zuid. De leerling aan het lezen krijgen is namelijk van groot belang.;Dit initiatief wil op basis van (jeugd)literatuur een geïntegreerd curriculum aanbieden om de taalontwikkeling van brugklasleerlingen extra te prikkelen. Omdat we een groot belang hechten aan het bevorderen van de leesmotivatie, komen wetenschappelijk beproefde principes (zoals het aanspreken en aanwakkeren van interesses van leerlingen, het aanspreken van de sociale motivatie van leerlingen en het werken aan beheersingsdoelen (Van Steensel et al. (2017)) terug in de didactiek van het curriculum. De leerinhouden voor lees-, schrijf- en spreekvaardigheid voldoen aan drie eisen: ze passen bij de referentieniveaus, ze vertonen sterke onderlinge samenhang en sluiten aan op de inhoud van de literaire werken. Deze worden geselecteerd aan de hand van volgende criteria:  -Het moeten rijke teksten zijn (wisselend perspectief, complexe structuur, meerdere tekstgenres etc.).  -Het zijn teksten die het waard zijn herlezen te worden en dit leidt niet tot verveling (Mortel&Ballering, 2014).  Het initiatief beslaat twee jaren: het eerste jaar staat in het teken van onderzoeken en ontwerpen, het tweede jaar dient als testjaar. Voor eventuele inhoudelijke toerusting wenden we ons tot Stichting Lezen en het departement Pedagogical and Educational Sciences van de Erasmus Universiteit.