Bouwen aan geluk
LOF-initiatief van Claudine van Vugt Leerkracht basisschool de Bloemaert, Tilburg Maart 2016: bij een onderzoek naar het gelukkigste land blijkt Nederland op de zevende plaats ter wereld te staan. Maar in de praktijk is geluk minder vanzelfsprekend. Veel volwassenen, zeker in het onderwijs ervaren een werkdruk, die soms zo hoog oploopt dat ze een burn-out krijgen. Met veel moeite keren ze weer terug op de werkvloer nadat ze vaardigheden leerden om herhaling te voorkomen. Kunnen we die vaardigheden niet al veel eerder opdoen…. wat als we jonge kinderen al kunnen leren dat je in het leven keuzes kunt maken om jouw geluk een beetje bij te sturen…. En wat als de leerkrachten daarvan mee profiteren. Geluk blijkt namelijk voor 50 procent aanleg, 10 procent alles wat je overkomt en voor 40 procent te sturen en dat kun je leren. Komend schooljaar gaan we werken met een lesmethode voor geluk: de gelukskoffer. Daarin zitten zeven lessen over geluk. Het geven van deze lessen is op zichzelf niet voldoende. We willen dat de kinderen geluk komend schooljaar aan den lijve gaan ondervinden. We plannen daartoe elke maand een workshop en putten daarbij inspiratie uit initiatieven die al bedacht zijn door grote bedrijven. Daar kunnen werknemers zich inschrijven voor stoelmassages, mindfulnessbijeenkomsten en gesprekken met een levenscoach. Deze initiatieven worden vertaald naar twaalf bij kinderen passende workshops. Dit gebeurt in samenwerking met de werkgroep Pedagogisch Klimaat van onze school de Bloemaert. Soms zullen we een specialist inhuren en andere workshops geven we zelf. Denk daarbij aan kinderyoga en mindfulness, bewegen en gezond eten en luisteren naar een verhalenverteller. We hopen dat daar een preventieve werking vanuit gaat. Dat kinderen op latere leeftijd meer handvatten hebben om zich in moeilijke tijden staande te kunnen houden. Dat ze troost kunnen putten uit het feit dat anderen ook wel eens worstelen én dat ze weten dat ze deel zijn van een groter geheel, van een netwerk van anderen waarbij je terecht kunt als je het zelf even niet meer weet. Bewezen is in elk geval dat op scholen die vanuit deze positieve psychologie werken het klassenklimaat verbeterd en minder gepest wordt, kinderen meer zelfvertrouwen hebben en minder gevoelens van angst en boosheid. De workshops worden gegeven in een lokaal dat zo ingericht wordt dat het een ontspannen rust uitstraalt. Waar een leerkracht ook op gewone doordeweekse momenten met de klas kan gaan zitten. Bijvoorbeeld als er in groep acht gediscussieerd wordt over actuele onderwerpen die ook een jong leven al aardig uit balans kunnen brengen of als een kleuterjuf de kinderen even tot rust wil laten komen met een mooi verhaal uit een prentenboek. De leerkracht en de groep worden uitgenodigd deel te nemen aan de workshops en hoeven niets voor te bereiden. De middelen die aangereikt worden kunnen de leerkracht inspireren om ze op andere momenten ook zelf in te zetten. Daarnaast hoop ik dat het werken aan de geluksbeleving van kinderen tegelijkertijd iets doet met de leerkrachten. Dat ze er zelf ook een beetje positiever van worden, meer plezier in hun werk gaan ervaren en situaties vaker door een roze bril kunnen bekijken. Van de andere deelnemers vraag ik een kritisch meekijken en mee denken. Voor mij is dit een nieuw proces. Maar anderen hebben misschien al ervaringen opgedaan waar ze mij in willen laten delen. Ik weet dat er momenten zullen komen dat het moeilijk is om de gedrevenheid vast te blijven houden. Dan mogen zij voor mij de stok achter de deur zijn.;None;None