bouwen aan geluk
Veel volwassenen ervaren werkdruk, die soms zo hoog oploopt dat ze een burnout krijgen. Als we jonge kinderen nu eens kunnen leren dat je in het leven keuzes kunt maken om jouw eigen geluk een beetje bij te sturen... En wat als de leerkrachten daarvan mee profiteren?;Veel volwassenen ervaren werkdruk, die soms zo hoog oploopt dat ze een burnout krijgen. Als we jonge kinderen nu eens kunnen leren dat je in het leven keuzes kunt maken om jouw eigen geluk een beetje bij te sturen... En wat als de leerkrachten daarvan mee profiteren?;Er is een nieuwe methode op de markt gekomen: de gelukskoffer. Deze methode leert kinderen om op een positieve manier in het leven te staan en vaardigheden te ontwikkelen die helpen om eigen welzijn en dat van anderen te beïnvloeden. Deze methode kan door de ontwikkelaars van deze methode bij ons op school geïmplementeerd worden. Maar ik denk dat naast de implementatie bij dit proces een cultuurverandering nodig is. Met een werkgroepje van collega's wil ik initiatieven ontplooien om deze cultuurverandering teweeg te brengen. Welke initiatieven dit zijn, daarover moet in overleg een plan bedacht worden. Ik kan me voorstellen dat we daarvoor kijken naar initiatieven die in het bedrijfsleven al in opgang zijn. Daar worden fitnessruimtes ingericht, komt een masseur werknemers helpen ontspannen, zijn fruit en andere gezonde tussendoortjes vrij beschikbaar. Natuurlijk moet zo'n idee vertaald worden naar de kinderwereld en passen binnen ons onderwijs. Ondertussen denk ik dat werken aan geluksbeleving van de kinderen ook iets doet met de leerkracht. Wellicht worden zij ook bewuster van eigen behoefte en leren ze beter om te gaan met werkdruk. Mogelijk kan in een later stadium een brug geslagen worden naar andere scholen in PO en VO.