Blokstoeke, duurzaamste school van Twenterand
De Blokstoeke streeft naar een sterke persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen door middel van actief burgerschap. Kinderen handvatten bieden om zich te ontwikkelen op het gebied van sociale leefbaarheid , milieu en leefomgeving en economisch bewustzijn ontwikkelen. Werken vanuit het begrip SAMEN, samen werken, samen leren, samen spelen en samen leven;De Blokstoeke streeft naar een sterke persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen door middel van actief burgerschap. Kinderen handvatten bieden om zich te ontwikkelen op het gebied van sociale leefbaarheid , milieu en leefomgeving en economisch bewustzijn ontwikkelen. Werken vanuit het begrip SAMEN, samen werken, samen leren, samen spelen en samen leven;Hoofddoel is kinderen ‘leren leren’, leren communiceren, leren hun en andermans geluk te organiseren. Samen met kinderen en ouders van de Blokstoeke inzetten op duurzaamheid. Ambitie om verschillende projecten op te zetten op het gebied van duurzaamheid in de brede zin (People , Planet en Profit). Wil je dat leerlingen gaan nadenken over duurzame ontwikkeling dan moet je met hen werken aan de volgende punten: • Kennis en inzicht verwerven over samenhang en gevolgen vanuit verschillende invalshoeken. Kinderen zaken van alle kanten leren bekijken. Bij een dilemma of vraagstuk kijken ze naar gevolgen voor people, planet en profit en voor hier en nu, daar en later. • Betrokkenheid creëren door beleving. Kinderen gevoel van zorg ontwikkelen voor zichzelf, de ander en de omgeving. Belangrijk dat ze een band krijgen met de ander en hun omgeving. Het gaat om de beleving van kinderen in sociaal opzicht . • Waardenontwikkeling en keuzes maken. Leren om een afweging te maken die gebaseerd is op kennis en beleving. Kinderen bewust maken van eigen waarden of stimuleren eigen waarden te vormen. Filosoferen met kinderen kan hieraan bijdragen. . Handelingsperspectieven. Kinderen leren zorg dragen voor zichzelf, de ander en de omgeving. Leren keuzes maken en toepassen.