blog op www.passendonderwijs.nl
op 26 februari is mijn eerste blog verschenen op de site van het ministerie www.passendonderwijs.nl. De reacties zijn geweldig! ik heb net gehoord dat de blog veel gelezen is, het best gelezen item van de nieuwsbrief. Het concept van het tweede blog is af en opgestuurd. Ben benieuwd! Hier volgt de tekst: Pionieren met ‘Passend onderwijs: onderwijs aan taaldenkers én beelddenkers’ Als intern ambulant begeleider kreeg ik begin 2014 de vraag om aan de slag te gaan met een spontane vriendelijke jongen met autisme. Laten we hem ‘Paul’ noemen. Paul zat toen in groep 4 en had zware lees- en spellingproblemen. Paul zat behoorlijk met zichzelf in de knoop en liep gedurende de schooldag veel frustraties op. Zijn leergedrag was op alle fronten zwak, maar hij was wel gemotiveerd. Ik gebruikte mijn kennis op het gebied van visueel leren om zijn leergedrag en gedrag anders te bekijken. Zou dit soms beter bij hem passen? Rennen, kleien, zingen en springen Om dit verder te onderzoeken, speelde Paul het ‘Wereldspel’, een non-verbaal onderzoeksinstrument om te bepalen of een kind een beelddenker is. Hij leek inderdaad een voorkeur voor visueel leren te hebben. Op die voorkeur hebben we vervolgens ingespeeld. We zijn samen gaan uitproberen en verkennen welke werkvorm bij Paul paste. Hij bleek daar heel goed in te zijn! Hij kon vooraf al aangeven of de bedachte werkvorm bij zijn leren paste of niet. Voor het rekenen plakten we cijfers op de traptreden en zo ging hij letterlijk vooruit en achteruit bij het tellen en het splitsen en bij de tafeltjes. Paul heeft de rest van het jaar niet alleen bij rekenen maar ook met lezen en spelling gerend, gekleid, gezongen en gesprongen. We pasten deze didactiek ook zo veel mogelijk in de groep toe, en het bleek dat ook andere kinderen er baat bij hadden. Ook fijn voor de leraren om te ontdekken dat anders niet per se betekent dat het leidt tot meer werk. Ruimte overhouden voor lezen Het was de droom van Paul om zelf de boeken van Raveleijn te kunnen lezen. De lat lag dus hoog. Doordat Paul in de grote groep geen overzicht en controle had en moeite met focussen, miste hij veel informatie. Dit leidde tot angst om niet vooruit te komen met leren, tot veel stress en blokkades. Ook hier bleek de insteek op het visuele leren een uitkomst te zijn. Zijn hoofd letterlijk leegmaken en opruimen was een volgende passende oplossing voor Paul. Hierdoor was zijn hoofd aan het einde van de dag beduidend minder vol, zodat hij ruimte over had om zijn boeken te lezen. Het lezen kost Paul nog wel moeite, maar hij is er rustiger onder. Visie over passend onderwijs aan beelddenkers Het ging dus goed met Paul en met de andere kinderen in groep 4. Ik ging fantaseren. Als we nu eens in groep 3 al meer zouden afstemmen op het visueel leren? Wat als deze kinderen leren HOE ze kunnen leren en we hen helpen met het structureren en ordenen van wat er in hun hoofd omgaat? Ik ontwikkelde een visie en het uitvoeringsplan ‘Passend onderwijs is onderwijs aan taaldenkers én beelddenkers’. Op basis daarvan werd ik onderwijspionier voor dit schooljaar en kreeg ik een eigen budget. Hiermee breng ik samen met juf Esther van groep 2/3 van basisschool PassePartout in Tegelen mijn visie in de praktijk. Samen volgen we de ontwikkeling van de kinderen van haar groep en zoeken we naar oplossingen bij stagnaties in het leren. Het Wereldspel is hierbij een praktisch en diagnostisch middel dat ons helpt bij het zoeken naar de ondersteuningsvragen van het kind. In de hele onderbouw van de PassePartout begeleiden de leerkrachten hun leerlingen op eenvoudige wijze in het ontdekken van hun eigen manier van leren. Zo hopen we leer- en gedragsproblemen te voorkomen. In mijn volgende blog leest u meer over hoe we in de onderbouw van basisschool PassePartout de kinderen hun eigen persoonlijke leerstijl leren ontdekken en inzetten. Lees meer over het uitvoeringsplan op mijn website over Onderwijs Pioniers.;None;None