Blog: 'Onderzoek doen voor LOF, een leerzame reis'
In het voorjaar nam Lara Meijer deel aan de LOF-onderzoeksgroep. In deze blog neemt ze jou mee op haar leerzame reis.
Door LOF-onderzoeker Lara Meijer
"Afgelopen april solliciteerde ik via een Teams-gesprek voor onderzoeker bij het LOF. Het was voor een plek in een onderzoeksteam dat onderzoek doet naar docenten die bezig zijn met innovatie in het po en vo. Wat voor invloed heeft deze innovatie op de professionele ontwikkeling van die docenten? De wens was om het onderzoek uit te breiden naar het mbo. Zelf heb ik ook aan zo’n innovatie in het mbo gewerkt en heb ik ervaren wat dit met me deed en doet. Des te leuker vond ik het dat ik, samen met een andere mbo-docent, in mei mocht aansluiten bij het LOF-onderzoeksteam. We stapten meteen in een rijdende trein en moesten op zoek naar innovatieve docenten in het mbo. In no-time hadden we contact gelegd met een tiental van deze docenten. Voor de zomer waren deze allemaal geïnterviewd, uiteraard aan de hand van de ontwikkelde interviewleidraad. Het onderzoeksteam bestaat uit 8 onderzoeksdocenten uit po, vo en mbo. Daarnaast is er begeleiding van lector dr. Marco Snoek (HvA) en drs. Ben Smit (ICLON, Leiden). Loes Dragt is vanuit het CAOP aanspreekpunt, zij is onze brug tussen het LOF onderzoeksteam en CAOP. Zij zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle interviews worden getranscribeerd. Dit laatste is écht een behoorlijke klus. Voor de zomer konden we nog net ‘live’ bij elkaar komen in Utrecht. We bespraken de interviews: hoe gaan we ze analyseren, gaan we coderen, gebruiken we een computerprogramma, enzovoort. We maakten een mindmap, die inmiddels is uitgegroeid tot een volwaardige codeboom. De eerste bijeenkomst na de zomer is geweest. En ja, we gaan de interviews in een analyseprogramma laden en coderen, en ja we maken gebruik van codes uit de codeboom. Dit houdt in dat we later, als het goed is, met één druk op de knop alles over bijvoorbeeld samenwerking met collega’s uit de interviews kunnen halen. Wat ik merk is dat ieder zijn eigen expertise meeneemt. De ene onderzoeker is goed in plannen, de andere is goed in procesbewaking, weer een ander kan goed met het nieuwe computerprogramma omgaan en de volgende heeft veel theorie paraat. Ondertussen vullen Marco en Ben aan met relevante literatuur, analysemethodes en zoomen uit en vatten samen waar nodig. Kortom, we vullen elkaar goed aan en is de onderzoeksgroep een goede mix van kennis en ervaring. Dat we allen uit het onderwijsveld komen, beschouw ik als een grote meerwaarde. We staan zélf met de voeten in de klei, we weten wat er leeft en hoe het onderwijs in elkaar zit. Dit voorkomt, hopelijk, dat we dingen over het hoofd zien. Al met al ervaar ik de deelname aan dit onderzoeksteam als een mooie reis. Een onderzoekreis waarbij we veel van én met elkaar leren." Lara Meijer Docent-onderzoeker Clusius College, onderzoeker LOF;None;None