Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Blog deel 1: kinderen leren programmeren oftewel: “make it move”

Laatst bijgewerkt op:

Dit blog heeft lang op zich laten wachten maar nu de eerste bijdrage.

Vorig schooljaar hebben we ons project op twee basisscholen uitgeprobeerd en dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met de onderwijskoepel Comprix, voor openbaar basisonderwijs in de gemeenten Oost- en Weststellingwerf en Opsterland (Zuidoost Friesland) Wat houdt ons project “make it move” nu in? Studenten van de opleiding Pedagogisch werk waar ook de Onderwijsassistenten onder val van het ROC Friesland College te Heerenveen, verdiepen zich in een mogelijkheid op internet of in een tastbaar product. Ze leren zelf hoe het werkt en maken voor kinderen van de basisschool, opdrachtkaarten. Deze opdrachten worden tijdens de lessen die de onderwijsassistenten in opleiding  geven  op de scholen van Comprix, gemaakt door de leerlingen. Leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 krijgen dus van MBO-studenten les in programmeren. Dit houdt in dat alle deelnemende partijen belang hebben bij het project. De leerlingen van de basisschool leren programmeren, de juffen of meester zijn blij dat hun kinderen lessen programmeren voorzien van de nodige 21 st century skills, krijgen. Studenten zijn blij want ze doen ervaringen op in nieuwe ontwikkelingen en de opleiding is blij dat studenten veel in de praktijk doen. Ons grote doel is natuurlijk om onze studenten  met een diploma van de opleiding, nog ene dikke plus op het gebied van programmeren en 21st eeuwse vaardigheden, mee te geven. Hierdoor wordt hun positie op de arbeidsmarkt versterkt. Voor het schooljaar 2016-2017 hebben we 17 scholen van Comprix in de planning staan. Op alle scholen komen we minimaal 3 weken achter elkaar tot maximaal 7 weken verdeeld over 2 periodes. Vanaf oktober tot eind 2016, hebben studenten geprogrammeerd met kinderen in 23 groepen gedurende 3 weken, in 10 groepen gedurende 4 weken en in 2 groepen gedurende 5 weken. In totaal waren dit dus 35 verschillende groepen en in totaal zijn er 119 lessen programmeren met kinderen uitgevoerd door de studenten Waar zijn we tot nu toe tegen aan gelopen? Ter voorbereiding van de opdrachtkaarten, hebben we een opdracht geschreven met duidelijke fasen, genoemd “pop the bottle” waarbij “pop” staat voor “programming on primary schools”. De vijf fasen zijn: onderzoek doen, brainstormen, ontwikkelen, uitvoeren en lanceren. Strekking is dat de studenten een product of dienst onderzoeken en daar opdrachtkaarten bij ontwikkelen. Aan het eind van de periode geven ze een verkooppresentatie (lancering) aan hun eigen klas. De medestudenten zijn “directeuren van basisscholen”. Bedoeling is dat de “directeuren” overtuigd worden van het nut van het product of dienst voor de school. Deze presentaties zijn bij de reguliere klassen van hogere kwaliteit dan van de volwassengroepen en dat is voor ons een verrassende uitkomst. We zijn nog op zoek naar redenen hiervan. Een ander spannend onderdeel is of de studenten op tijd aanwezig zijn om mee te gaan de praktijk om de lessen te verzorgen. Tot nu toe waren ze altijd op tijd aanwezig en of werd er snel een vervanger gezocht. Alle afspraken zijn we na kunnen komen en dat is van de studenten en begeleiding, een geweldige prestatie. Meestal gaat één van de docenten mee als begeleider en meestal ook als chauffeur. Juist toen het moeilijk begon te worden, kregen we de beschikking over een auto van het Friesland College die eerder in gebruik was bij een ict-leerbedrijf. Dat was een hele opluchting want er moet veel gereden worden met studenten omdat ze bijna altijd apparatuur en andere middelen mee  moeten nemen. De bus of trein is dan geen oplossing. Op verdere problemen betreffende het vervoer kom ik in een latere fase terug. Bij het uitvoeren van de voorbereidingen hebben studenten in de groepen last van meelifters. De studenten wiens bijdrage aan het groepswerk nihil is maar wel willen meedelen in de eindresultaten als ze goed zijn. Om dit tegen te gaan, zijn we in het begin van het schooljaar begonnen met de scrum-methode.  Dat werkte eigenlijk best goed maar door nalatigheid van ons als begeleiders, is het gebruik van scrum op de achtergrond beland.  We zien dat er meer wordt meegelift dan in het begin. De oorzaak hiervan is volgens ons dat scrum niet meer gebruikt wordt. Binnenkort start het tweede half jaar en we willen het gebruik van de scrummethode weer in ere herstellen om de samenwerking in de groepen te bevorderen, het meeliften tegen te gaan en het verantwoordelijkheidsgevoel bij alle studenten bevorderen. Dus een herintroductie van scrum. Eén van de kersen op de taart voor onze studenten was het meewerken aan de wereldrecordpoging om  meer dan 10.000 kinderen tegelijk te laten programmeren op school. We hebben alle leerlingen in Langezwaag van obs De Wjukslach van groep 1 tot en met groep 8, op 14 oktober van 9.00 uur tot 9.30 uur laten programmeren. Ter begeleiding hiervan waren ongeveer 25 studenten van ons aanwezig. Veel materiaal zoals ipads, laptops en haspels is meegenomen. Het was de moeite waard want de kinderen van de school hebben ervoor gezorgd dat het wereldrecord in Nederland werd behaald.  Langezwaag heeft er ongeveer 120 mede wereldrecordhouders bij. Binnenkort meer.;None;None