Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

blije leerlingen, blije leerkrachten, en ik.... ik ben ook blij!

Laatst bijgewerkt op:

We zijn gestart met de blokplanningen en daaraan gekoppeld formatief toetsen en voortoetsen. De kinderen zijn er zo blij mee! Want dmv de voortoets blijkt dat je bij sommige onderdelen de basis al beheerst en dus uitdaging krijgt. En dat kan dus ook als je normaal altijd in de instructiegroep zat. In plaats van een half jaar lang via een groepsplan altijd in de instructiegroep te zitten kan een kind nu veel beter zien welke onderdelen al beheerst worden, en ook waar dus nog wel oefening nodig is. Ik haalde een groepje leerlingen uit de groep om te vragen wat ze er van vinden, van het bord in de klas. En ze zijn allemaal tevreden. Ook de kinderen die vaak instructie nodig hebben want, zoals ze zelf zeggen, "De meester ziet nu meteen dat ik hier hulp bij nodig heb". Ook kunnen ze nu veel beter verwoorden wat de doelen zijn en wat de succescriteria zijn om dat doel te kunnen halen. Zelfs tijdens het gesprek had een leerling het over het goed kunnen opschrijven van de kommagetallen. Het bewust zijn van wat je aan het leren bent en dat je daar zelf invloed op hebt, maakt kinderen blij. De leerkracht is ook blij. Met één blik op het bord kan hij zien welke kinderen instructie nodig hebben, welke kinderen meer oefening en welke kinderen extra uitdaging. Zo bleek dat bij doel 1 dat eigenlijk de hele groep dat doel in de basis al beheerste en alleen nog oefening en uitdaging nodig had. De leerkracht schrok zelfs een beetje, want normaal gesproken had hij toch gewoon die les gegeven. Nu hij weet dat de basis in orde is, kan hij meer inzetten op metacognitieve vaardigheden. Zo voorkom je verveling bij de leerlingen. En ik ben blij met de groei in de school. De gesprekken gaan over leren en ik zie de leerkrachten meer en meer in hun kracht komen. En het zijn allemaal juweeltjes die op hun eigen manier deze ontwikkeling vorm aan het geven zijn. En natuurlijk zijn er struikelblokken en lopen we tegen grenzen aan. En dat zorgt er juist voor dat we buiten de kaders gaan denken.;None;None