Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Biblioplus, meer dan lezen alleen

Laatst bijgewerkt op:

;Wie is de Pionier? De Pioniers zijn Sarah van Leeuwen en Aysun Dogan van KBS de Globetrotter, locatie Toermalijn, in Rotterdam. Wat is het idee? De Globetrotter Toermalijn staat in een wijk die de komende jaren een focuswijk zal zijn. Veel kinderen komen dan ook met een achterstand op school. De bezoeken die de school aan de bibliotheek mag brengen zijn, in verband met bezuinigingen, minder geworden en bij sommige groepen zelfs helemaal teruggedraaid. De stap om zelf de reis te maken naar de bibliotheek in de stad, zal volgens Sarah en Aysun voor veel ouders te groot zijn. Het is daarom volgens deze Pioniers van groot belang dat de school zorgt voor een goede inbedding van het (recreatief) lezen in het onderwijs. Hun idee is dan ook om op een zichtbare plek in de school een Biblioplus op te richten, bijvoorbeeld in de centrale hal. Vanuit de Biblioplus kunnen vervolgens verschillende (lees)activiteiten georganiseerd worden. Hoe staat het er nu voor? Inmiddels is Sarah genomineerd voor de Aardig Onderweg Award, staan Aysun en Sarah op het programma van Leraren met Lef manifestatie van 9 maart 2013, en zijn ze samen actief bezig met sponsoring regelen om dit project langer door te laten gaan. Hier houdt de Globetrotter Toermalijn zelf bij wat er voor nieuws is over de Biblioplus.

Hoe gaat het met de Biblioplus? Lees de nieuwsbrieven van november, januari, februari, maart, april, mei en de nieuwste van juni over de Biblioplus, en bekijk hieronder het filmpje 'Biblioplus part 2'.

InterviewTegen het einde van het Pionierjaar, zijn Aysun en Sarah geïnterviewd door een medepionier. In dit interview staat het volgende: Gedurende het jaar OnderwijsPionieren is dit plan hier en daar gewijzigd. Nee, de leerlingen gaan (voorlopig) geen boeken mee naar huis nemen. Eerst wordt ze geleerd hoe om te gaan met spullen die niet van jou zijn. Geen ezelsoren en wat je leent, breng je netjes terug naar school. […] “We zouden nog veel meer willen. We gaan ook meer doen. We willen binnen de Children Zone lezen aanpakken. Binnen de wijk begrijpend lezen uitbouwen. Niet alleen via boeken, maar ook met drama. Kranten maken. Taal is ook filmpjes maken. Ict moet een veel belangrijker rol krijgen binnen onze school. Taal is natuurlijk wel veel meer dan een boek lezen. We zijn de hort op geweest. Leraren met Lef en de Teachers Summit, ook enorm inspirerend. Sja, op een leuke manier die prestaties omhoog krijgen he... da’s toch wat we willen en waar we voor gaan.”Lees hier het volledige interview;