Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Bevlogenheid

Laatst bijgewerkt op:

In een poging mijn kast op te ruimen, stuitte ik vorige week op de stapel oude kaartjes van collega's die me zo dierbaar zijn. Kaartjes van mensen die me moed inspreken. Die me feliciteren met mijn nieuwe baan. Die mij iets moois toewensen. In dat stapeltje vond ik het kaartje terug dat mijn LIO-stagiaire me schreef na het afronden van haar eindstage.  Nicole,Heel erg bedankt voor de afgelopen maanden. Ik heb in groep 5/6 heel veel kunnen doen en daardoor ook heel veel kunnen leren (..) Bedankt voor je enthousiasme, voor je bevlogenheid (raak die alsjeblieft nooit kwijt!), voor je begeleiding en de gesprekken die we gevoerd hebben.  Ik herinner me nog flarden van onze gesprekken. Naast het gebruikelijke evalueren op haar functioneren als leerkracht, bestonden ze ook uit het praten over onderwijs in een bredere context. Ik vond het heerlijk met haar te sparren over allerlei ideeën. Ze kon er zo enthousiast op reageren. Had er vaak ook inhoudelijk wat op te zeggen. Haar feedback was voor mij meer dan welkom. In die zin een win-win situatie voor zowel de aankomende leerkracht als de mentor. Ik denk ook dat ze zag wat het met je kan doen, wanneer het te vaak niet lukt de ideeën in je hoofd om te zetten naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Mijn struggle om dan vol te blijven houden. Energie te blijven halen uit de dingen die wel lukken. Mijn bevlogenheid niet kwijt te raken.  Bevlogenheid. Bezield. Geestdriftig. Bevlogen door nieuwe ideeën. Op Youtube vond ik een interessant filmpje over betrokken en bevlogen medewerkers: Betrokken medewerkers houden van hun organisatie. Ze staan achter de doelstellingen en hebben het gevoel erbij te passen. Door te anticiperen op wat de organisatie nodig heeft, helpen ze haar vooruit. Bevlogen medewerkers houden van hun werk. Ze worden gemotiveerd door het werk dat ze doen. Ze tonen inzet en zetten graag een extra stap om er het maximale uit te halen. Natuurlijk betrof het een filmpje van een bedrijf dat haar diensten aanprijst om organisaties zo optimaal mogelijk te laten functioneren, maar toch, ik vind het een aardige poging om het verschil tussen betrokkenheid en bevlogenheid te definiëren. Ook grappig om te constateren dat je dus wel bevlogen, maar niet betrokken kunt zijn. In dat geval houd je van je werk, maar kun je je afvragen of je je werk wel doet op de juiste plek, binnen de juiste organisatie. Of andersom. Zo gezegd klinkt een betrokken medewerker als een stabiele medewerker. Dat kan ik niet zeggen van de bevlogen medewerker: die doet graag een stap extra, terwijl dat niet altijd nodig is of van hem wordt gevraagd. Ik lees hierin de valkuil om te hard van stapel te lopen. Om de ideeën uit je hoofd om te willen zetten in acties op de werkvloer, terwijl dat niet altijd past binnen de organisatie waar je werkt. En ik denk: "Aha, zit dat zo!"  Afgelopen week tref ik op de IPON een enthousiaste onderwijscollega. We raken aan de praat over het software-programma dat hij presenteert aan de bezoekers. En over de mogelijkheid om dit programma in te zetten op de school waar ik nu werk. Er schieten meteen weer allerlei ideeën door mijn hoofd. Zie kansen en mogelijkheden en deel die met hem. "Ik voel alweer wat opborrelen", zeg ik. "Weet je wat het is? Ik bemoei me gewoon heel graag met allerlei dingen!". "Dat is geen bemoeizucht, hoor", zegt hij. "In het onderwijs noemen we dat bevlogenheid.";None;None