Bevindingen iRT

Wat gaat zo'n schooljaar (en pioniersjaar) snel! Het lijkt pas een maand geleden dat ik met het idee rondliep 'dat rekenonderwijs moet anders kunnen!' en dat ik mijn projectidee aanvroeg. Inmiddels is er een hoop gebeurd. Ik heb offertes opgevraagd, iPads en een opbergkast aangeschaft, uitgevonden hoe je meerdere iPads tegelijk kan beheren, onderzocht welke rekenmethodes en -apps er op de markt zijn en leerlingen benaderd om deel uit te maken van de pilot. Momenteel volgen 12 leerlingen een alternatief programma voor rekenen. Tijdens de rekenlessen (2 lesuren per week), werken de leerlingen met het programma Got-It op de Ipad. Cijfers krijgen deze leerlingen niet meer: hun voorgang wordt grafisch weergegeven met behulp van de methode. Immers, 50% (goed zo, je bent al op de helft!) klinkt al veel beter dan 'Je hebt een 5 gehaald voor de toets.' De twaalf leerlingen krijgen een extra lesuur rekenen per week, waarin we samen sommen gaan behandelen, oplossingsstrategieën bespreken en werken met visuele en tastbare materialen om de rekenvaardigheid te vergroten. Nu het project eenmaal draait, kan ik terugblikken en een paar bevindingen met jullie delen: Leerlingen die eerst moeite hadden met het volgen van de rekenlessen, zijn nu veel actiever bezig tijdens deze lessen. Zij kunnen op hun eigen niveau oefenen en kunnen gericht vragen stellen bij problemen, in plaats van het vaak voorkomende 'Ik snap er niks van'. Omdat ik makkelijker de voorgang van de leerling in de gaten kan houden, bespreek ik ook veel vaker met de leerlingen hoe het gaat, waar loop je tegenaan etc. Ouders, leerlingen, mentoren etc. blijken vrijwel geen problemen te hebben met het feit dat er geen toetsen en cijfers worden gegeven voor het vak rekenen. Klasgenoten raken steeds meer geïnteresseerd in deze pilot: zij beginnen vragen te stellen of vragen zelf of zij ook niet op zo'n manier les kunnen krijgen. Het zelfvertrouwen van de leerlingen over hun rekenvaardigheid wordt steeds groter, omdat ze zien dat ze vooruitgang boeken. Op persoonlijk vlak heb ik ook erg veel geleerd door mijn project. Ik ben vrij kritisch op mijzelf en merk een hoop verbeterpunten in mijn eigen gedrag. Daar wil ik graag aan gaan werken, omdat ik daardoor als pionier alleen maar kan groeien. In een volgende blogpost ga ik hier graag dieper op in. ;None;None