Betekenisvol leren in de schooltuin
Ik ben Joanne, een bevlogen biologiedocent en een buitenmens. Ik neem mijn leerlingen graag ook zoveel mogelijk mee naar buiten, omdat ik geloof dat er buiten het klaslokaal heel veel te leren is. Daarom heb ik een schooltuin opgezet, op een mooi stuk land vlakbij onze school.
Deze tuin is een plek waar leerlingen betekenisvol leren in een échte en contextrijke omgeving. Leerlingen zijn met hoofd, hart én handen aan de slag, en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen omgeving. In de levende context van de tuin worden de grenzen tussen de traditionele vakken overschreden, leerlingen ervaren dat vakken een duidelijke relatie hebben met elkaar en met de echte wereld: het ontwerpen van een kas vereist bijvoorbeeld biologische, technische en rekenkennis en vaardigheden. Leerlingen ervaren het nut van wat ze doen, en dat verhoogt de motivatie.
Samen met collega's gaan we meer vakoverstijgend onderwijs ontwikkelen in en rondom de tuin, met als gezamenlijke richting het leren voor duurzame ontwikkeling. Samen zoeken we naar de gemeenschappelijke noemer in onze vakinhoud, en steunen elkaar in elkaars ontwikkeling. Mijn uitdaging hierin is, om richting te geven aan deze ontwikkelgroep, maar vooral ook een gevoel van eigenaarschap te creëren bij de docenten.
;None;None