Begrijpend lezen kan toch praktisch en leuk zijn? Ideeën gezocht!
Begrijpend lezen is een gigantisch belangrijke vaardigheid voor iedereen. Het is een van de belangrijkste graadmeters voor het succes in ons onderwijssysteem. Je kunt wel zeggen, dit moet je kunnen. Tegelijk is begrijpend lezen bij de meeste leerlingen niet het onderdeel waar ze juichend mee aan de slag gaan. Is het mogelijk om daar iets in te veranderen? Is het mogelijk begrijpend lezen te combineren of zelfs om te zetten in praktische opdrachten. Leren begrijpend lezen door iets doen, te maken, te bouwen? Bij "Vakmanschap door vaardigheid" komen verschillende typen vaardigheden aan bod. Centraal staan studievaardigheden, rekenvaardigheid en taalvaardigheid, zowel voor de vakken Nederlands als Engels. Daarnaast worden tijdens de opdrachten verschillende werkvormen afgewisseld om algemene vaardigheden als reflecteren, samenwerken, zelfstandig werken, presenteren en ICT te oefenen. Zo leiden de verschillende vaardigheden samen tot vakmanschap. De eerste opdrachten staan klaar, behalve bij een cruciaal onderdeel: het begrijpend lezen. Er is verschrikkelijk veel informatie over te vinden, maar veelal is dit de theoretische onderbouwing rondom begrijpend lezen of zijn het droge, saaie oefeningen. Volgens mij moet dit anders kunnen. Volgens mij zijn er vele docenten die daar hun eigen draai aan hebben gegeven. Herken jij jezelf daarin? Is het jou gelukt het begrijpend lezen tot iets leuks en aantrekkelijks gemaakt? Dan ben ik op zoek naar jou!!! Leuke ideeën? Ken je mensen die misschien kunnen helpen? Mag ik hier met je over in gesprek? Laat het weten in een reactie op deze post, dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

;None;None