Beginnen
Ik ben Johan van Driel, docent geschiedenis aan het Ichthus College in Veenendaal. Professionele ontwikkeling is voor mij erg belangrijk omdat studie en het uitproberen van nieuwe dingen je helpt om scherp te blijven. Zo ben ik in aanraking gekomen met het fenomeen taalgericht vakonderwijs. Dit concept gaat er vanuit dat leerlingen een specifieke vaktaal moeten leren spreken en deze taal moeten gaan gebruiken, bijvoorbeeld door dingen te gaan schrijven. Schrijfvaardigheid neemt in de zaakvakken een belangrijke plaats in. Tegelijkertijd zijn veel docenten van mening dat leerlingen slecht formuleren, elementaire taalregels niet gebruiken en dat daarom veel teksten niet duidelijk zijn. Voor leerlingen is dit nadelig omdat zij zo veel punten missen bij toetsen. Vaak - zeker in de hogere klassen - weten leerlingen wel hoe het moet, maar gebruiken zij hun kennis niet. In mijn school wil ik samen met andere zaakvakdocenten -ondersteund door de UvA- leerlingen leren om de dingen die zij bij Nederlands leren, te gebruiken bij de zaakvakken. We willen lessenseries ontwikkelen waarbij verschillende effectief gebleken strategieën worden gebruikt om leerlingen beter te leren schrijven en een gezamenlijk vocabulaire ontwikkelen dat aansluit bij wat er bij het schoolvak Nederlands gebeurt. We hopen dat dit project bijdraagt aan de ontwikkeling van een didactisch repertoire binnen mijn school waarbij docenten in alle lessen oog hebben voor de talige kanten van de zaakvakken. Van het LOF verwacht ik ondersteuning zodat ik blijf reflecteren op het project en ondersteuning bij de problemen waar ik tegenaan loop bij de uitvoering.;None;None