Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Begeleiding van ervaren docenten.

Laatst bijgewerkt op:
foto frits

Ik ben Frits de Jong, docent biologie aan het Grotius College in Delft. Door mijn ervaring als begeleider op school van nieuwe collega’s weet ik hoe belangrijk reflectie is in het onderwijs. Hiervoor heb ik een aantal instrumenten ontwikkeld die ik bij de begeleiding inzet. Op dit moment is er echter nauwelijks begeleiding van collega’s die al jarenlang lesgeven. Veranderingen van samenstelling van de klassen, veranderingen in de samenleving en andere lesinzichten en natuurlijk ook het langer moeten doorwerken tot het pensioen, vraagt veel van docenten. Dus hebben sommigen behoefte aan feedback op hun handelen. Begeleidingstijd vrijmaken voor deze docenten kan bijdragen aan effectievere lessen. Lesobservatie (gericht of algemeen), ICALT observatie, video interactie observatie, speciale leerlingen enquêtes (LED) en coachingsgesprekken wil ik daarbij inzetten. Doel is dat de docent inzicht krijgt in de effectiviteit van zijn handelen en meer vaardigheden krijgt voor het lesgeven. Daarnaast zal het project op mijn school bijdragen aan een open sfeer om het over eigen lesgeven en de les van anderen te hebben en zal het effect van leren van elkaar worden vergroot. Afgelopen jaar heb ik ervaren hoe zinvol samenwerking is tussen experts van verschillende scholen en daarom wil ik mijn ervaringen zoveel mogelijk delen. Van het LOF en de collega’s die ik daardoor ontmoet verwacht ik ondersteuning zodat ik zelf blijf reflecteren op het project en het alleen maar effectiever zal zijn. Uiteraard hoop ik dat mijn collega’s die al jaren lesgeven erdoor nog langer met plezier mogen blijven doorwerken.

magritte

;None;None